Translate

duminică, 14 august 2016

Orasul borcanelor- misterul islandez

Cu aceasta carte inregistrez o premiera: pot sa spun ca am citit un autor islandez. Acum multi ani ii citeam pe suedezi, cred ca a fost si un norvegian strecurat prin peisaj, dar niciodata nu am avut ocazia sa lecturez un autor islandez.
Si mi-a placut teribil. Una la mana ca sunt ceva ani de cand n-am mai deschis o carte pur politista, doi la mana ca Arnaldur Indridason scrie foarte usor. Are un stil minimalist, adica lipsit de floricelele literare obisnuite, dar cursiv si frumos adus din condei, ca sa ma exprim asa.
Orasul borcanelor face parte din seria Crimele din Rekyavik si se pare ca autorul este extrem de popular in tara sa natala, dar si peste hotare. Aceasta carte a fost premiata cu Nordic Crime Novel Award si eu zic ca merita pe deplin aceasta recunoastere.
Inainte de a va spune ceva despre poveste, trebuie sa remarc faptul ca m-au distrat grozav numele tipic islandeze. O gramada se termina in "dur" sau in silabe ce contin litera r si, in general, rostogolesc consoane mai dure si de-abia dupa nu stiu cate pagini mi-am dat seama de ce imi par atat de familiare. Imi aduc aminte de numele elfilor din seriile Stapanul inelelor si Hobbitul si asa se explica rezonanta magica pe care o au. In fond, Islanda este si taramul acestor fiinte legendare, dar si sursa de inspiratie a cartilor si filmelor cu astfel de subiecte. Chiar in aceste zile, pe un post tv, nu mai stiu unde, este transmis un serial politist islandez, Cazul, foarte laudat. Din pacate am ratat primele episoade, as fi vrut sa vad ce stil au filmele lor.
Erlendur este un politist anti-erou de tip american. Adica nu este nici tanar, nici frumos, nici prea sanatos, la propriu vorbind, dar are o alta mare calitate: cand apuca un fir, indiciu adica, nu-l mai lasa pana nu descalceste tot ghemul. In privinta asta seamana mai degraba cu un buldog greoi si incapatanat. Erlendur se incapataneaza sa gaseasca o cale chiar atunci cand cei doi asistenti mai tineri ai sai nu vad logica faptelor sale.
Povestea in sine este palpitanta si este structurata cumva ca scenele unui film, in capitole scurte, dar care aduc la final cate o revelatie, o lovitura de teatru care sa tina cititorul in priza. O banala crima soldata cu moartea unui barbat in varsta, singur, scoate la iveala secrete vechi, intamplari emotionante. Mie mi s-a parut inedit subiectul, are ceva din domeniul medicinei si al cercetarii genetice.
In paralel cu ancheta, politistul nostru incearca sa depaseasca si o drama de familie. Este divortat, iar fiica sa se drogheaza. Ca parinte, Erlendur este complet devotat si hotarat sa rabde orice pentru a-si salva copilul.
Am citit acest roman politist pe nerasuflate. Mi-au placut dialogurile care curg natural, nu sunt deloc fortate. Actiunea este intunecata, derulandu-se pe fondul gothic, ploios, al toamnei islandeze.
Orasul borcanelor a aparut la Editura Trei si gasiti cartea pe libris.ro la o super-reducere deoarece costa doar 9 lei!

4 comentarii:

  1. Lectura de vacanta! Sper sa nu uit titlurile, ca sunt deja multe pe lista!

    RăspundețiȘtergere
  2. Mulțumesc pentru recomandare, pare interesantă și atractivă!

    RăspundețiȘtergere

  3. Numele de familie islandeze respecta un algoritm aparte. Sa zicem ca un oarecare Jón (numele mic) are un baiat si o fata.
    Numele de familie al fetei va fi Jónsdóttir, care inseamna fiica lui Jón, in timp ce numele de familie al baiatului va fi Jónsson, adica fiul lui Jón.
    In cazul in care tatal nu e trecut in certificatul de nastere, numele de familie al nou-nascutului va fi derivat dupa prenumele mamei.

    Mie imi plac romanele islandeze deoarece naratiunea lor are un ritm original, nepretentios, minimslist chiar ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiam asta, seamana putin cu numele rusesti de femei care preiau numele tatalui. Da, cred ca asta mi-a placut si mie, stilul nepretentios, cum spui tu, uneori ai senzatia ca citesti un document oficial, nu literatura.

      Ștergere

Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.