Translate

sâmbătă, 16 septembrie 2017

Cicely Mary Barker si lumea zanelor

Cicely Mary Barker a fost o visatoare incurabila, o ilustratoare a gandurilor din mintea oricarui copil sau adult cu suflet de copil. Si pentru ca, din cand in cand, e bine sa scotocim in adancul sufletului, dupa latura noastra mai putin matura, am hotarat sa schimb fundalul blogului, dandu-i o alura vintage, putin nostalgica, putin poetica. Am adaugat un strop de roz, cum s-ar zice.
Cicely Mary Barker s-a nascut in 1895, in Anglia, si a murit in 1973. Cartile sale cu zane si flori sunt cele mai cunoscute si mai apreciate. Munca sa a inceput cu realizarea de felicitari, iar prima carte cu zane a aparut in 1923. Cred ca ea a setat intr-un fel modul cum ar arata aceste creaturi de poveste daca ele ar exista, iar infatisarea lor a fost preluata mai tarziu in cartile moderne si filmele de desene animate.

Am vazut pe un site una dintre primele sale editii, undeva la pretul de 85 de lire. Sunt carti de colectie, foarte cautate de cei care apreciaza operele acestei autoare.

Aceasta artista a lucrat atat acuarele, cu penita si cerneala, dar si in ulei sau pastel. Purta tot timpul cu ea un carnetel in care schita portretele unor copii interesanti pe care ii intalnea. Desenele sale te introduc intr-o lume minuscula, in care exista fiinte supranaturale, zane si...zani, pentru ca, in viziunea ei, si baietii pot avea un rol magic, altadata rezervat diafanelor printese. Asta mi-aduce aminte de fermecatoarele desene animate cu Tinker Bell, in care nu se fac diferente intre sexe, iar "zanii" participa din plin la evenimentele cotidiene.
Multe dintre desene au fost donate de autoare catre familiile copiilor ce servisera ca subiect, catre organizatii de caritate sau biserici. Cicely Mary Barker a fost o femeie cu preocupari religioase si lucrul acesta mi se pare putin ciudat daca tinem cont ca, in vremea tineretii sale, creaturile imaginare din folclor erau considerate reminiscente ale paganismului.
Magia povestilor cu zane nu se va sfarsi niciodata. Mi-ar placea sa vad tiparite si la noi cartile acestei artiste, dar banuiesc ca ar costa destul de piperat. Totusi, ilustratiile sunt atat de dulci, incat eu personal as face un efort sa cumpar asa ceva. Nu mai spun cat mi-as dori sa am aceste imagini pentru a decora obiecte cu ele.
Asa cum observati in poze, pe desen este scris numele zanei sau mai bine zis, numele plantei pentru care este responsabila aceasta.

3 comentarii:

  1. Am ajuns de citim povesti cu zane acum..e un sacrilegiu aici sa faci glume pe seama zanelor :)))

    RăspundețiȘtergere
  2. Cât de frumoase sunt! Nu știu dacă la noi ar merge -probabil ar avea un preț piperat si noi românii nu prea suntem în top la cărți citite darmite, dar stai, poate astea cu ilustratii sunt pe intelesul tuturor :))

    RăspundețiȘtergere
  3. Mulțumesc pentru incursiunea în lumea zânelor! Cred, totuși, că dacă ar fi publicate și la noi, aceste cărți s-ar vinde, indiferent de preț. Iar dacă ar fi ediții bilingve, română-engleză, s-ar vinde și mai bine.
    Seară plăcută!

    RăspundețiȘtergere

Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.