Translate

vineri, 11 iulie 2014

Traim in Romania si asta ne anesteziaza inteligenta

In troleu, in timp ce veneam de la servciu si in timp ce din spate auzeam "'Aidiii, faaaa...", iar din fata "Biniii, maaaa..." urlate la telefoanele mobile (nu ma intrebati de ce nu pot persoanele din suburbii sa pronunte un "e" curat), simteam cum undele acelea emise drept prin creierul meu obosit imi prajeau incet, dar sigur, bruma de personalitate ramasa. Tocmai ce iesisem dintr-o banca, aceea la care aveam si cardul de salariu, putin bulversata, iar acum mai trebuia sa ascult si conversatiile populare din care litera "e" fusese complet eliminata.

La banca ma oprisem deoarece saptamana trecuta ma sunase o doamna care insistase sa ne vedem, ca are sa-mi comunice o oferta. Nu era nici o surpriza, imi inchipuisem imediat ca este vorba de asa-zisa "descoperire de card", adica un credit facut pe baza cardului de salariu. Si cum, in aceasta perioada, chiar mi-ar prii o sursa rapida de "leusteni" (ca sa fiu in ton cu limbajul de troleu), am acceptat invitatia cucoanei. Zis si facut! Dupa o scurta lamurire, responsabila cu credite a bancii, pe care o informasem ca sunt interesata de problema, zice "Sa va dau atunci lista cu documentele de care aveti nevoie!" , moment in care mi se aprinde mie un beculet de alarma, deoarece, in nemernicia mea, crezusem ca totul se rezolva instant. Nooo, vai ce naivitate pe mine! Eu imi inchipuisem ca, fiind clientul bancii si avand cardul la ei, deci care va-sa-zica dansii pot controla ce si cum intra sau se retine pe card, totul este ca si aranjat. Fac o cerere, dau buletinul si tac-pac, iata banisorii!
Doamna completeaza la repezeala o cerere, o semnez, ca sa verifice la biroul lor de credite daca nu am cazier de datornic. Apoi scoate LISTA si incepe interogatoriul. Ce este pe lista, iata mai jos:
-Adeverinta de venit pentru mine si sot;
-CNP sot si extras de cont la el ca sa dovedeasca cum ca are un salariu mai mare decat mine (!!!!) si el ma intretine, nu invers. Nu stiu ce extras de cont se doreste, ca al meu ia salariul pe card de la aceeasi banca ;
-Copie dupa cartea de munca (m-a chestionat si ce vechime in munca am!!!). Doamna m-a intrebat daca mi s-a marit salariul in ultimii trei ani. I-am spus ca mi s-au taiat 50% din venituri in 2011, dupa care mi s-au mai dat inapoi cateva procente ceea nu reprezinta o marire. Ba da, e o marire, zice ea, asa ca imi spune sa aduc si actul prin care mi s-a comunicat marirea, respectiv decizia de la serviciu;
-Ultima factura de utilitati.
M-am uitat la ea sa vad daca vorbeste serios. Da, vorbea!
Dragi bancheri, aveti cardul meu de salariu! Si pe al sotului... Cand imi bagati salariul, puteti sa retineti ce suma vreti, de ce trebuie sa va dovedesc eu  ca sunt angajata si ca mi-a crescut salariul? Il vedeti in bazele voastre de date. Eu trebuia doar sa fac o cerere prin care sa solicit descoperirea de card si sa-mi dau acceptul ca sa ma verifice, la fel si pentru sot daca era asa vital... La ce va trebuie cartea de munca, fratilor, vi s-a terminat hartia igienica? Pai, la atatea hartoage, mai bine fac un credit normal, macar sa stiu de ce alerg.
In incheiere, doamna m-a avertizat ca la anul imi expira buletinul. Ei si ce?

13 comentarii:

  1. Hmmm, cunosc sentimentul, urasc bancile, si toata hartogaraia care zace in Romania! Week-end minunat sa ai!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, dar unii acuza institutiile statului de birocratie. Uite ca si in sectorul privat exista pacatul acesta!

      Ștergere
  2. Stiu cum e la banca.Am schimbat cardul si m-au blocat pe toate caile.Am dat telefoane si degeaba!M-am dus unde s-a emis la vreo saptamana ca sa rezov,dupa aia se ofereau sa fac la fel descoperire de card.M-am lasat pagubasa.Toate bune!

    RăspundețiȘtergere
  3. Am încercat și eu, dar n-am ajuns până la capitolul hârtii. La mine s-a terminat conversația când i-am zis că am câteva raportări la biroul de credit (parcă așa se numea ăla cu rău platnicii) :)
    Nici pe aia cu factura la utilități - care se cere peste tot - nu o înțeleg, nu le e de ajuns adresa din buletin?

    RăspundețiȘtergere
  4. Data viitoare când te duci la bancă poartă un tricou inscripţionat cu mesajul "Salvaţi copacii!" :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am unul cu "gandeste verde, gandeste curat" dar intr-o banca ar fi adevarata blasfemie.

      Ștergere
  5. Te simt mânioasă foc! Ce să-ţi fac, dacă te sprijini de bănci?Ieu (!)unul n-am cont,n-am card! Când imi primesc drepturile, mă duc cu trăistuţa si cer plata în monede de 50 de bani...să simt greutatea leului! Apropo, la mânie, te iei (sau ei?) de fonetică. Eşti munteancă şi pe la Târgovişte s-au impus primele reguli ale transcrii unitare a vorbirii noastre. Numai ca e mare diferenţă intre cea orala-ortoepia si expresia ei scrisă-ortografia! De ex., corectă este pronunţarea "ieste "; eu= ieu. Ca replică, mulţi vorbitori exagerează prin rostirea aspră, palatală a lui E si cad în cealaltă extremă. Chiar şi tu cazi în ea, ridiculizând cu suprimarea adevăratului E (bancă, aceea,nu aceia!!). Dacă nu mi-ar fi ruşine aş deschide un serial de exprimare "ca lumea"!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hai ca a fost culmea cu "aceia" care mi-a scapat in primele randuri, am corectat urgent... Ii inteleg pe cei varstnici, de la tara, dar la elevii de liceu care vin in oras sa invete, ma deranjeaza foarte tare exprimarea. Pur si simplu nu pot deschide gura ca lumea! Nu stiu sa pronunte si nici nu-i intereseaza. Asta dovedeste ca nu au exercitiul cititului. Cineva care citeste frecvent nu vorbeste anapoda, n-are cum!

      Ștergere
    2. Eu cred ca ai scris greşit intentionat, ca să exagerezi palatalizarea excesivă semnalată la vorbitorii din troleu. Pe mine mă îngrozeşte e-ul acela aspru, închis, străin limbii noastre, dar considerat de mulţi ca fiind literar-intelectual, adică distins. Deci din lac - în puţ! "Cetitul cărţilor" (îmi place cronicarul Miron Costin!) nu poate influenţa pronuntarea, ci alte calităţi ale exprimării Dar familia, mediul de joacă, şcoala, media, dacă s-ar osteni ar ieşi minuni. Scuze pentru tonul atotştiutor, dar mă dau şi eu "copt"!

      Ștergere
    3. Cu alte cuvinte daca taceam filozof ramaneam! Chestia cu "e" exagerat am observat-o la fiu-meu de cand cu scoala. I-am mai atras atentia sa nu se fereasca de "i" de la inceput, dar inca nu a invatat sa citeasca detasat, fluid. Nu zice "copt" ca ma gandesc la o varsta venerabila. Desi unul dintre personajele lui Vlad Musatescu credea ca venerabil este cineva care a avut o boala venerica. Bineinteles "copt" inseamna cu experienta, nu?

      Ștergere
    4. Ştiu că poamele coapte sunt bune, dar pică!

      Ștergere
  6. Cred ca e din ce in ce mai rau, desi incerc mereu sa fiu optimista, dar in situatii ca cele descrise de tine realizez realitatea trista in care ne aflam.
    Zi buna.

    RăspundețiȘtergere
  7. Nu cunosc o banca in prezent care sa ofere un credit care chiar merita luat.
    Vezi la CEC, fa o comparatie, nu-i mare diferenta la dobanzi dar...depinde de suma, tot se simte.
    LA TOATE iti fac un dosar de un kil.

    RăspundețiȘtergere

Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.