Translate

sâmbătă, 21 decembrie 2019

Beatrix Potter si cartile pentru copii

Beatrix Potter a fost un ilustrator de carte si designer de felicitari de la finalul secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea. Am ajuns sa vreau sa-i cunosc opera deoarece, la un moment dat, am decorat, fara sa stiu, o cutiuta din lemn cu un model ce reprezinta o familie de soareci "cazata" intr-un pantof.
Mi-am dat seama ca este o imagine vintage, m-am distrat teribil incercand sa numar toti soarecii din poza si am mai cautat pe Pinterest ceva asemanator. Am dat astfel peste neasemuitele desene ale lui Beatrix Potter.


Doamna in cauza a trait in perioada 1866-1943 si este cunoscuta mai ales ca scriitor si ilustrator de povesti cu animalute. Si pare sa aiba predilectie pentru soricei si alte rozatoare si o inteleg. Copiii gasesc soarecii tare dragalasi, eu n-am depasit faza asta nici la maturitate. Nu inteleg de ce adultii nu mai agreeaza soarecii, e drept ca iti pot invada casa si pot "cotrobai" peste tot, dar mie asta nu-mi stirbeste cu nimic din simpatie. Mai ales soriceii de camp sunt o minunatie, puteti sa ziceti ce vreti!

Beatrix Potter si-a inceput cariera ca desenator de carduri si felicitari. Subiectele folosite au fost cu preponderenta animalele si peisajele, lucru explicat prin modul cum si-a petrecut copilaria. Crescuta de o guvernanta, relativ izolata de cei de varsta ei, Beatrix a dezvoltat o dragoste intensa fata de natura, pe care a observat-o si pictat-o in amanunt.
In tineretea sa, Beatrix a desenat felicitari de Craciun si Anul Nou pentru rudele sale. Le punea sub farfurii, la masa, iar apropiatii familiei se minunau de frumusetea lor. La un moment dat, unul dintre unchi a remarcat faptul ca orice editor si-ar dori sa le tipareasca. Tanara, de 23 de ani pe atunci, a luat de bun sfatul si a pregatit sase modele inspirate de iepurele sau, Benjamin.
Editura Hildesheimer & Faulkner din Londra a fost de acord, cu mult entuziasm, sa publice desenele si i-a trimis tinerei un cec de 6 lire, solicitandu-i si alte modele. Toate acestea se intamplau in anul 1890. Potter picta in acuarele si adapta culorile astfel incat sa poata fi printate prin cromolitografiere. Din vacantele petrecute in Lake District sau in Scotia, Potter trimitea scrisori prietenilor, pe care le ilustra cu mici desene. Un deceniu mai tarziu aparea si prima carte ilustrata pentru copii, The Tale of Peter Rabbit-Povestea iepurasului Peter. Odata cu trecerea anilor, Beatrix s-a ocupat in special de carti si doar ocazional a revenit la felicitarile de Craciun.

Povestile cu animale ale doamnei Beatrix Potter continua sa fie publicate si sa incante milioane de copii si adulti din toata lumea, dar au fost transpuse si in filme, spectacole de balet, cantece si piese de teatru de-a lungul anilor. Asa cum am spus, atractia ei pentru micile rozatoare mi se pare tare dragalasa, dar, la fel de bine, autoarea a desenat si pisici, iepuri, catei, ba chiar si porcusori de Guineea!
Si pentru ca suntem intr-o perioada plina de magie, iar copiii trebuie sa creada in continuare in existenta intamplarilor magice, le datoram acest lucru, am ales sa omagiez un artist care a ramas copil pana la finalul vietii, daruind multa bucurie celor mici prin povestile sale.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Un comentariu:

Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.