Translate

luni, 23 martie 2020

La vremuri grele chiar e nevoie de un ghid al cumparatorului responsabil

Distribuise cineva pe Facebook un clipulet, cred ca de la turci era, cu un magazinas de cartier, in care catateni respectabili, de toate varstele, se luptau pentru niste baxuri de hartie igienica. Atat: hartie igienica! Proprietarul striga disperat: unul de persoana, va rog!, dar lumea turbase. Scena depasea lejer in intensitate bataliile date la noi pe tigai sau drujbe la oferta. Era similara atmosferei de Black Friday american. Ca oamenii se imbranceau pentru CEVA mi se parea oarecum de inteles, dar obiectul acestei disperari m-a lasat cu gura cascata. HARTIE IGIENICA? Asta este drama noastra in prezent? Ca e posibil sa ramanem fara hartie igienica?! Dar cu ce Dumnezeului s-au sters (scuzati expresia) in partea dorsala bunicii nostri? Cu ziare si hartie veche mototolite, frunze late, coceni...

#AsteaAsaSeFac

Si atunci mi-am adus aminte ca, oricat de inteligenti ar fi, oamenii nu au reusit inca sa se desprinda de mentalitatea de turma. Socializarea si comunicarea, intrajutorarea, acestea au fost trasaturile care au facut din specia noastra una de succes. Din pacate, comunicarea asta ne joaca feste uneori. Panica se transmite cu viteza fulgerului ( nu radeti, dar mai vedem chestia asta la cirezile de vite cand se sperie si scapa de sub control) si e tare greu sa-ti pastrezi logica si spiritul analitic in mijlocul unei mase de indivizi care o ia razna.

Cam asa au stat lucrurile de cum a inceput criza asta cu pandemia de Corona. In paranteza fie zis, cred ca la nebunie au contribuit substantial si filmele lansate de-a lungul timpului pe tema asta, in care prima faza este tocmai isteria, urmata de prabusirea ordinii publice si devalizarea magazinelor. Fereasca Sfantu', inca nu suntem chiar acolo, dar oricat de rationali ne-am crede, mintea noastra este influentata si de scenariile vazute candva. Pai, judecati si singuri. Aseara, pe un post era "Ziua Z:Apocalipsa", iar pe altul "I am legend". Le-am vazut de nu stiu cate ori, imi plac rau de tot, dar parca nu era momentul, zau asa.

Dar sa revenim la apucaturile cetatenilor in vremuri de criza.
Cam acum doua saptamani, cand au inceput oamenii sa-si indese congelatoarele, eu stateam ca o floricica si radeam de situatie. Asta pana cand am inceput sa gasesc rafturile goale cand veneam de la serviciu. La ora aia trecuse deja taifunul (de pensionari, no ofense) peste cele trei supermarketuri din vecinatatea blocului meu. In primul weekend intrasem deja in vrie, asa ca l-am lansat pe consort dupa alimentele de baza si conservaraie. Cand am vazut ca nu gaseste faina in cartier (eu doream o punga doar ca sa fac niste clatite), mi-am dat seama ca, n-om fi noi adeptii stocurilor, dar s-ar putea ca vecinii sa ne lase nemancati! Rezultatul: al meu sot si-a extins drumurile spre marketurile mari din afara orasului si engross-uri si a inceput sa care...Si nu ne-am lasat pana n-am bucsit frigiderul si logia cu de toate.

In urmatoarea faza am inceput sa consumam ce adunasem ca harciogii. Asta e o chestie demna de analizat... Logic vorbind, conservele de tot soiul, avand termen lung de garantie, au fost create tocmai ca sa le poti pastra si folosi in vremuri cand nu mai ai de niciunele. Ar fi trebuit sa le depozitez la rece si sa uit temporar ca exista. Dar n-a fost asa! Cand m-am vazut in carne si legume, muraturi, compoturi, am dat iama in ele imediat! S-a trezit la viata bucatareasa din mine (moarta de mult in papusoi) si da-i la gulasuri, tarte si musacale...Curata nebunie, mai ales ca acum ne plictisim crunt, consemnati la domiciliu de spectrul Corona. Daca scapam de Corona, o sa fim mai dolofani cu muuuulte kilograme.


Initiativa #AsteaAsaSeFac
Nu e de mirare ca cineva a facut efortul sa creeze un  "Ghidul cumpărătorului în vremurile Corona” si acesta este fondatorul BlogalInitiative.ro, Cristian China-Birta. Iar concluziile arata cam asa:
  1. Evită transportul public pe distanțe mari și fă-ți cumpărăturile de la magazinul de pe lângă casă.
  2. Nu ieși în public decât dacă chiar trebuie!
  3. Sunt mulți oameni în magazinul ăla din vecini? Așteaptă liniștit afară, pana se mai golește, la cel puțin 1 metru distanță față de ceilalți;
  4. Când îți alegi produse neambalate, pune-ți neapărat mănușile alea din plastic de la magazin, pe care să nu uiți să le arunci la coș imediat ce termini treaba; așa te ferești de neplăceri și pe tine, și pe alții;
  5. Cumpără doar strictul necesar, magazinele au destulă marfă în depozit și se aprovizionează întruna;
  6. Dacă poți, evită plata cu bani cash; cardul te expune mai puțin la viruși;
  7. Și când pleci, și când revii acasă, spală-te pe mâini cu apă și săpun, câte cel puțin 20 de secunde.
  8. Curăță-ți des telefonul, dar nu cu spirt sau clor care ți se poate strecura printre taste și te lasă fără jucărie, ci cu un șervețel antibacterian.
Acum parca s-au mai reglat lucrurile. Lumea sta acasa si vede ca magazinele sunt aprovizionate. Ca dupa-amiaza mai dispare din carnea proaspata de pe rafturi, e inevitabil. In mod normal era momentul sa strangem cureaua, nu sa mai dam drumul la trei gauri. Adica trebuia sa reducem consumul. Dar probabil ca preturile care cresc vor pune capac si alergaturii dupa provizii.

Cum spuneam mai sus, eu am trei supermarketuri foarte aproape de mine, sunt o norocoasa. Sunt altii care stau la kilometri de cel mai apropiat magazin mai maricel si nici nu au masina personala. Aia da, sunt chinuiti!

La sfaturile de mai sus, eu as mai adauga unul: spalati toate produsele ambalate pe care le cumparati inainte de a le depozita in frigider sau in camara. Nu se stie niciodata, nu? Respect pentru toate masurile de precautie luate de comercianti, dar tot din filme am invatat ca viata este o insiruire de evenimente care par extrem de improbabile. Sa nu provocam divinitatea, zic.
In rest, sa ne vedem cu bine dincolo, adica la capatul crizei, nu va ganditi la prostii. Si fiti responsabili!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.