Peggy Guggenheim s-a nascut in 1898 si provenea chiar din faimoasa si ultra-instarita familie newyorkeza, fiind nepoata lui Solomon Guggenheim, cel care a pus bazele fundatiei cu acelasi nume, prea bine cunoscuta si in prezent, si fiind fiica lui Benjamin Guggenheim, bogat si el, dar care a avut nenorocul sa se afle pe Titanic in momentul dramatic al scufundarii sale.
Familie de evrei, dupa cum suna si numele. Cu toate acestea, mostenitoarea Peggy a avut o aplecare teribila spre lumea boema a artelor de tot soiul, aplecare transformata in fanatism odata cu mutarea ei la Paris, in anii '20, unde si-a asumat rolul de adevarata patroana, protectoare si sponsor al lansarii tinerelor talente. A fost un soi de mama pentru toti cei care aveau ceva de spus in limbajul artistic si a adunat de-a lungul timpului o impresionanta colectie de creatii ale celor care aveau sa devina celebri si cu ajutorul ei.
Dar nu biografia acestei femei vreau sa o povestesc aici, si ar fi enorm de povestit, deoarece ea a avut o viata cat sapte ale altora, si pe plan personal, si pe plan public, si nu tocmai ortodoxe au fost obiceiurile sale in unele privinte. Dincolo de demonii interiori, este incontestabil aportul sau in descoperirea si sustinerea geniului artistic si pentru acest lucru ea este omagiata si in prezent. Colectia sa de arta este expusa la Venetia, in Palazzo Venier dei Leoni, unde a locuit multi ani. Pur si simplu, Peggy Guggenheim a pus un umar la aducerea artei in secolul al XX-lea, promovand curente ca suprarealismul sau abstractionismul.
Sa revenim insa la... bijuteriile noastre. Printre cei promovati de Peggy Guggenheim s-au aflat mai ales pictori si sculptori, Yves Tanguy si Alexander Calder fiind doi dintre acesti artisti polivalenti. Cei doi au devenit cu timpul buni prieteni, tovarasi de petrecere si chiar vecini. Tanguy-suprarealist, Calder-abstractionist. Amandoi si-au exprimat recunostinta fata de Peggy Guggenheim, daruindu-i cate o pereche de cercei realizati in stilul lor personal. In anul 1942, la inaugurarea galeriei-muzeu West 57th Street , The Art of This Century, excentrica Peggy a purtat in urechi cate un cercel din fiecare, in ideea de a-si arata sustinerea fata de suprarealism si abstractionism, in egala masura.
|
Cerceii Calder |
|
Cerceii Tanguy |
In ultimii 75 de ani, sculpturile abstracte ale lui Calder au fost de nenumarate ori expuse in tandem cu picturile suprarealiste ale lui Tanguy, celebrandu-se astfel prietenia dintre cei doi mari artisti. Pentru Tanguy, crearea de bijuterii a fost sporadica, in timp ce Calder a dezvoltat astfel o a doua ramura a talentului sau sculptural, realizand mii de piese unice, spectaculoase, de colectie.
In prezent, cele doua perechi de cercei se gasesc in colectiile din muzeul venetian.
A fost tare greu sa descopar pe internet alte bijuterii realizate de Yves Tanguy, iata cele cateva imagini gasite de mine.
|
Perechea pictata expusa in colectia Guggenheim din Venetia |
|
Inel abstract conceput in 1931 |
In schimb, bijuteriile lui Alexander Calder sunt puzderie, la fel de fascinante pentru lumea de azi ca atunci cand au fost modelate. La inceput as fi zis ca vad in liniile designului influente africane, etno, dar modul cum Calder rasuceste si spiraleaza sarma aminteste puternic de desenele si basoreliefurile vechilor civilizatii sud-americane, de animalele stilizate prezente pe templele incasilor sau ale mayasilor. Mai mult, unele bijuterii aduc foarte tare cu misterioasele geoglife de la Nazca care au devenit cunoscute publicului larg incepand cu anul 1930, dupa observatiile efectuate din avion. Nu stiu daca Alexander Calder era la curent cu aceste descoperiri si daca s-a inspirat cumva din aceste forme, dar creatiile lui par naive si complexe in acelasi timp, exact ca celebrele imagini cu autor necunoscut din pampasul peruvian Jumana.
Si iata cateva dintre creatiile Calder, acestea sunt in numar destul de mare, unele raspandite prin colectii particulare. Calder este un artist al modelarii sarmei (aur, argint, alama cu continut divers de cupru), bijuteriile sale par uneori dantelarii fara substanta, alteori amintesc de opulenta unor regi barbari stravechi. Alteori s-a spus ca aceste piese sunt doar arta care nu poate fi purtata, nu pentru ca ar fi incomoda, ci pentru ca trebuie sa ai o anumita atitudine, personalitate, gandire pentru a expune in tinuta asa ceva! Dar ele au fost purtate de nume celebre ale epocii, fiind categoric piese "statement", foarte greu de trecut cu vederea in fotografiile alb-negru de atunci.
Alexander Calder a murit in anul 1976, lasand in urma o creatie de referinta despre care se va vorbi mult timp.
|
Brose pasari din alama si sarma de otel |
|
Brosa peste din sarma de alama si argint |
|
Inele din sarma |
|
Cercei |
|
Colier din argint |
|
Colier din argint |
|
Bratara din aur |
Cred ca m-as imbolnavi de inima intr-un astfel de targ. Oricum, sunt sigura ca acest artist a fost influentat de o arta mai veche. In prezent e multa lume care lucreaza handmade din sarma, probabil ca el a fost un soi de pionier, poate chiar primul care a folosit astfel sarma la bijuterii.
RăspundețiȘtergereDe mult n-am mai aflat (si vazut) ceva atat de interesant. Superbe creatii! Eu as purta asa ceva :)
RăspundețiȘtergereFoarte fain articolul! nu ma dau in vant dupa bijuterii, da mi-au placut informatiile tale :)
RăspundețiȘtergere