Deoarece sunt in birou chiar cu colega mea care se ocupa de aceasta prea-inaltatoare initiativa si aud in aceste zile cam tot ce se intreaba si se raspunde publicului si beneficiarilor, m-am gandit sa postez ceva despre acest subiect. De fapt aud lucruri inca din 2010, asa ca unele mi s-au insurubat in creier numai de cate ori au fost repetate la telefon sau face-to-face.
Asadar...
Programul Casa Verde se inscrie in aceeasi categorie ca si programul Rabla, adica este derulat de Administratia Fondului pentru Mediu, o institutie (numai) de la Bucuresti, fara filiale in teritoriu, aflata in coordonarea Ministerului Mediului. Trebuie sa precizez acest aspect deoarece toata lumea implicata in aceste programe confunda AFM-ul de mai sus cu Agentia pentru Protectia Mediului judeteana, APM-ul unde se depun dosarele. Este vorba despre doua institutii total diferite, cu atributii diferite, dar s-a convenit ca APM-ul sa preia dosarele, adica sa intermedieze transmiterea catre Bucuresti, ca sa nu se puna solicitantii pe drumuri. Ei, cine credeti ca incaseaza toate reprosurile si injuraturile? Ati ghicit! Intermediarul care nu are nimic de spus.
Obiectul programului il gasiti pe larg pe site-ul afm.ro, eu va spun pe scurt ca este vorba despre finantarea acordata celor care vor sa achizitioneze si sa instaleze centrale pe peleti/tocatura si/sau panouri solare, cu alte cuvinte vor sa treaca pe energie prietenoasa cu mediul.
Confuzia doi: multi au senzatia ca banii vin din fonduri europene. Nici vorba, sunt bani colectati din taxele platite de agentii economici la Fondul de Mediu. La fel sunt si banii din programul Rabla. Ca urmare, exista o limita de finantare acordata fiecarui beneficiar si anume 6000 de lei indiferent cat de mult il costa investitia. Daca te costa mai putin de 6000 de lei, ti se deconteaza doar atat cat ai cheltuit.
Cand am zis cuvantul "deconteaza" v-ati prins probabil ca statul nu va da nimicuta inainte, solicitantul trebuie sa plateasca tot, dupa care intocmeste alt dosarel, de decontare, pe care il depune tot la APM, APM-ul il trimite la Bucuresti si urmeaza ca AFM-ul sa verifice actele si sa verse banii intr-un cont deschis de catre solicitant.
Programul a avut prima "editie" in 2010, a fost un mare succes, dosare cu sutele, nici nu va imaginati cata lume a fost interesata. Totul a mers struna, inclusiv decontarile care s-au facut cu oarece rapiditate acceptabila, la 1-2 luni. La sesiunea din 2011 insa lucrurile s-au impotmolit din lipsa de fonduri, asa ca analizarea dosarelor a fost sistata. Si sistata a ramas pana anul trecut cand Ministerul a facut un efort si a reluat programul. Asadar, ceea ce se intampla in acest moment este continuarea sesiunii din 2011.
Daca va intereseaza sa faceti un astfel de proiect, va trebui sa asteptati deschiderea unei noi sesiuni de finantare ceea ce este o mare incertitudine deocamdata. Oricum, daca vreti sa fiti pe faza, urmariti site-ul afm.ro, vor fi date comunicate de presa cam cu o luna inainte si se va emite un ordin de ministru pentru aprobarea Ghidului de Finantare in care se mentioneaza actele necesare la dosar.
Etapele actiunii sunt astfel:
-Din data in care s-a anuntat deschiderea sesiunii, la APM-ul din judetul unde aveti domiciliul in buletin se pot depune dosare (nu conteaza daca puneti panouri la o casa de vacanta din alt judet, cu dosarul va duceti in judetul de domiciliu);
-La APM exista o persoana care verifica actele, va spune cum sa le faceti corect si daca sunt in regula le trimite la Bucuresti;
-La AFM Bucuresti dosarul este analizat din nou, la sange chiar, daca totul e bine se intocmeste un contract de finantare intre AFM si beneficiar, contract care este transmis tot la APM-ul unde ati depus hartiile;
-Va duceti si semnati contractul; de la data semnarii acesta are valabilitate 12 luni, rastimp in care aveti timp sa cumparati si sa instalati totul, cu ce firma vreti voi, apoi sa faceti dosarul de decontare; sa nu cumva sa incercati sa achizitionati ceva inainte de semnarea contractului de finantare ca nu vi se deconteaza facturile!
-Dosarul de decontare nu se depune in ultima zi a celor 12 luni, incercati sa il duceti, tot la APM bineinteles, macar cu o luna inainte de a expira contractul. Totul urmeaza aceeasi cale; APM verifica, eventual va cere sa corectati ceva, transmite dosarul la Bucuresti unde este verificat din nou. Tot la sange!;
- Daca cei de la Bucuresti au ceva nelamuriri, va suna direct; daca e in regula, va vireaza banii fara sa mai anunte pe nimeni.
Si cam asta e! Pare complicat, dar ganditi-va ca mii de oameni din toata tara au trecut prin asta si au fost foarte multumiti de instalatii chiar daca procesul de rambursare a banilor s-a derulat mai greoi.
Oricum, daca aflu ca se deschide o noua sesiune, voi scrie si aici, pe blog.
pai...verde sa fie! :)
RăspundețiȘtergere