Translate

sâmbătă, 21 octombrie 2017

Anii '20 si revolutia modei feminine

Daca aveti vreodata curiozitatea sa cautati un istoric al modului cum s-au schimbat hainele feminine de-a lungul timpului, veti vedea ca exista cateva lucruri inexplicabile. Si nu ma refer aici la estetica, la modele, la materiale pretioase, ci la functionalitate pur si simplu. Vreau sa spun ca, odata cu apropierea de timpurile mai recente, in loc sa devina mai usor de purtat, rochiile s-au complicat teribil.
Aveti mai jos o diagrama expresiva a secolului al XIX-lea.


Daca priviti cu atentie, veti observa ca rochiile pe langa corp, cu talie inalta, din anii 1800-1810 au devenit niste monstruozitati infoiate, pline de straturi pe dedesubt in anii 1830-1870, s-au apropiat din nou de trup prin 1870-1890 si au revenit la forme acceptabile la finalul secolului.
Si totusi, chiar in primele decade ale secolului XX, regasim o moda total diferita, cu haine femeiesti mult mai scurte, chiar scandalos de scurte si mai multa piele la vedere, ceva in genul...
Delineator- American women's magazine of the late 19th and early 20th centuries

From the 1928 U.K. fashion magazine “Women’s Journal".

Anii '20 au marcat o revolutie a statutului femeii in toate sensurile, au fost inceputul emanciparii acestora. Parul tuns scurt, la urechi, gleznele si subsuorile la vedere, acestea erau elemente de neconceput nu cu mult timp inainte.
Si daca ar fi sa ne intoarcem astazi la moda din secolul al XIX-lea, probabil ne-am consuma jumatate din zi imbracandu-ne si dezbracandu-ne sau tinandu-ne poalele ferite de noroi.
Pionierii noului design au fost tot femeile. Ele isi doreau cu cea mai mare ardoare sa scape de surplusul de lenjerie si piese de vestimentatie. Simplificarea nu a insemnat insa si scaderea calitatii sau renuntarea la detaliile delicate, ci doar modificarea volumelor in vederea usurarii miscarilor.
Prin 1895 s-a deschis casa de moda Callot Soeurs, prima de acest fel din Belle Epoque. "Surorile" erau de fapt Marie Gerber, Marthe Bertrand, Régine Tennyson-Chantrelle si Joséphine Crimont (Josephine s-a sinucis in anul 1897).
Revista Vogue le-a descris ca fiind cele care conduc destinul femeilor si maresc veniturile Frantei.
Callot Soeurs au reusit sa elimine corsetul din tinuta si sa aduca liniile fluide in moda. Unele dintre creatiile lor se gasesc astazi in muzee din SUA si Franta. Rochiile lor sunt inconfundabile datorita combinatiilor de textile orientale, dantela, broderii cu margele si panglici.
Pictorul Giovanni Boldini a realizat portretul Ritei de Acosta Lydig, in 1911, imbracata intr-o tinuta Callot Soeurs.
De fapt, numai Giovanni Boldini putea reda pretiozitatea liniilor si a detaliilor de pe o astfel de rochie.
Callot Soeurs-cca 1926
In anii '20, aceasta casa de moda avea filiale in Nisa, Biarritz, Buenos Aires si Londra, iar clientii bogati veneau chiar si din America de Sud, Africa de Sud sau Japonia, asa cum remarcau magazinele vremii.
Circa 1925
Unul dintre marii designeri ai secolului XX, Madeleine Vionnet, a fost sefa croitoreselor de la Callot Soeurs si, mai tarziu, avea sa considere de nepretuit experienta capatata cat a lucrat acolo.
Circa 1925
Circa 1922
Circa 1926
Circa 1923
Circa 1925
Circa 1926

3 comentarii:

  1. Si acum ...100de ani mai târziu,moda feminină e...wow,cum ai putea sa o descri?

    RăspundețiȘtergere
  2. Rochiile - foarte feminine. Le ador!

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, la un moment dat am găsit undeva un articol cu poze ilustrate cu lenjeria de baie, de plaja a doamnelor, de prin 30-40 încoace parcă. M-am destins, am râs, mai ales că acolo am văzut-o si pe Elena Ceausescu pentru prima dată în costum de baie.

    RăspundețiȘtergere

Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.