Cei care au fost si sunt
interesati de programele finantate de Administratia Fondului pentru Mediu sunt déjà
la curent cu faptul ca aceasta institutie a initiat un proiect mai ambitios,
acela ce vizeaza echiparea locuintelor personale cu panouri fotovoltaice, in
vederea generarii de energie electrica. Din pacate, in mass-media (asa cum s-a
intamplat si cu programul Casa Verde pentru panouri solare) apar tot felul de
stiri ametitoare si rareori conforme cu realitatea.
Potentialii solicitanti trebuie
sa stie ca site-ul institutiei in cauza (AFM) este singura sursa credibila, ca
acolo vor fi postate absolut toate anunturile/comunicatele de presa pentru
fiecare etapa din program. Intrati pe site la programe de finantare-sisteme
fotovoltaice sau direct pe linkul https://www.afm.ro/sisteme_fotovoltaice.php
Deocamdata, nu a fost deschisa
sesiunea de depunere a dosarelor de finantare deoarece acest program are o
structura ceva mai complexa. In prima faza are loc o inscriere, urmata de
validarea instalatorilor ce vor vrea sa lucreze in program. Ca urmare, pana pe data de 1 Martie are
loc inscrierea instalatorilor, dupa care, la un moment dat, va fi
publicata o lista a acestora pe site. Pana atunci, persoanele interesate nu pot
face absolut nimic si va spun mai jos de ce. Singura grija a solicitantului
este sa citeasca cu maxima atentie Ghidul de finantare (Ordinul 1287/2018
Subsectiunea II-il gasiti tot pe pagina din linkul de mai sus) deoarece sunt
multe etape si chichite in derularea programului.
Deoarece am observat ca oamenii
interesati, ori nu au rabdare sa citeasca, ori nu inteleg nimic din ceea ce
citesc, voi incerca sa fac eu un rezumat al ghidului.
Asadar, in prima faza vor fi
validati instalatorii. Dupa ce apare pe site lista cu instalatorii,
solicitantul isi alege firma cu care vrea sa lucreze. Firma trebuie sa fie din
regiunea in care solicitantul detine imobilul unde instaleaza panourile.
Regiunile cuprind mai multe judete, care sunt definite la Art.3 din ordin,
deci nu este obligatoriu sa alegeti o firma din acelasi judet unde aveti
imobilul.
De asemenea, trebuie mentionat
ca vor fi alocate anumite sume de bani pe fiecare regiune, asa ca nu as putea
estima daca va fi cazul sa se aplice principiul « primul venit, primul
servit », in sensul ca vor fi unii care nu vor mai apuca sa intre in
program. Chestia asta se va intampla daca sunt mai multi solicitanti decat suma
alocata pe regiune. Oricum, s-ar putea sa se actioneze ca la Casa Verde, unde
s-au mai facut redistribuiri de sume intre judete.
Programul finanteaza pana la
90% din cheltuieli pentru fiecare solicitant, dar nu mai mult de 20.000 lei.
Asta inseamna ca, in cazul in care valoarea lucrarilor este de 18.000 lei,
statul da inapoi 90% din aceasta suma, faceti si voi socoteala. Daca valoarea
este, sa zicem, 25.000 lei, 90% inseamna 22.500 lei, dar se vor deconta doar
20.000 lei cum este prevazut.
Prima si cea mai importanta conditie
este sa aveti casa intabulata si sa fiti proprietarul acesteia (adica numai proprietarul poate depune cerere de finantare).
Va trebui sa scoateti un extras de carte funciara
informativ din care reiese si dreptul de proprietate. Ca urmare, daca aveti
casa in constructie la momentul deschiderii sesiunii, nu puteti accesa
programul deoarece nu este inca intabulata (constructia nu va aparea pe un extras de carte funciara, eventual apare numai terenul pe care se construieste). Daca vreti ca panourile sa fie
instalate langa si nu pe imobil, atunci extrasul trebuie sa mentioneze si
terenul, adica sa fiti proprietar si pe teren. Asta inseamna ca, in cazul in
care sunteti proprietar pe casa, dar terenul aferent este al primariei, veti fi
obligati sa instalati panourile numai pe imobil.
ATENTIE la coproprietari! Se
cere o declaratie a acestora, ca sunt de acord ca solicitantul sa depuna cerere
de finantare. Coproprietar inseamna si sotul/sotia daca acesta este trecut cu
cota-parte in actul de proprietate.
ATENTIE: IN ACEST PROGRAM NU SUNT ACCEPTATE PROPRIETATI DE TIPUL APARTAMENTELOR!!!
ATENTIE la ce scrie pe extrasul
de carte funciara! Daca nu este trecuta adresa completa, in special numarul
imobilului, asa cum l-ati mentionat in cererea de finantare, se cere o
adeverinta de la Primaria pe raza careia aveti casa, cum ca imobilul din extras
este unul si acelasi cu cel de la adresa declarata de dvs.
Certificatele de atestare
fiscala sunt obligatoriu doua: ca v-ati platit taxele la primarie si ca v-ati
platit datoriile la stat. Daca imobilul unde faceti lucrarile difera de
imobilul unde aveti domiciliul (acela trecut in buletin), trebuie sa luati doua
certificate pentru taxele locale, pentru ambele imobile.
ATENTIE: Nu va apucati sa
scoateti documentele de pe-acum! Unele sunt valabile doar 30 de zile si nu se
accepta acte expirate la dosar. Asteptati sa se anunte oficial deschiderea
sesiunii de finantare.
Dupa ce v-ati adunat hartiile,
le predati instalatorului, iar acesta le va introduce intr-o aplicatie online
ce va fi deschisa de AFM in acest scop.
Urmeaza analiza dosarelor, care
se face la Bucuresti, de catre un comitet special. Daca dosarul vostru e in
regula, se aproba spre finantare, iar voi veti semna un contract cu AFM, dar nu
inainte de a prezenta acordul de racordare din partea operatorului de retea
electrica. De la aprobarea dosarului si publicarea lui pe site veti avea 90 de
zile la dispozitie sa obtineti acordul operatorului de retea. Daca nu faceti
asta in 90 de zile, pierdeti finantarea.
Lucrurile de mai sus, precum si
multe alte amanunte vi le va explica si instalatorul care se ocupa de lucrarea
voastra. Dupa ce semnati contractul cu AFM, aveti 8 luni la dispozitie sa
faceti lucrarea si actele pentru decontarea finala, chestie de care se ocupa
tot instalatorul, bineinteles. Partea buna e ca nu alergati prea mult, multe
etape se deruleaza online.
ATENTIE: cititi cu atentie de
la Art.29 incolo, ca sa vedeti cum se face decontarea banilor. Veti vedea ca
decontarea sumei se face catre instalator, voi veti suporta doar suma care
trece de limita de 20.000 lei, daca e cazul.
Acestea fiind zise, va
sfatuiesc sa cititi cap-coada Ghidul de finantare, iar daca cunoasteti déjà un
instalator care a aplicat si va lucra in program, consultati-va din timp cu acesta.
Succes!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.