Translate

miercuri, 10 aprilie 2013

Cui i-e fricã de perle?



Prin anii ’80 se purtau perlele. Adicã mãrgelele ieftine, vopsite sidefiu ca perlele cãci nici mãcar cele de culturã nu aveau şansa sã pãtrundã pe piaţa comunistã. Erau prea decadente…Tin minte cã aveam o brãţarã de aşa-zis perluţe albe, se vedea cã sunt de plastic dar ce mai conta? Mie mi se pãrea cã înlocuiesc cu brio preţioasele produse naturale. Aşa e când nu ai termen de comparaţie, te iluzionezi foarte uşor. Si eşti mult mai fericit!

In schimb ştiam câte ceva despre cum “se fabricã” perlele si cât de valoroase sunt atunci când au caracteristicile potrivite. Omul a apreciat dintotdeauna “secreţiile” altor fiinţe, motiv pentru care şi astãzi iubim cu pasiune scuipatul de albinã (mierea), raşina pietrificatã (chihlimbarul), odorizantul sexual al antilopei (moscul) şi carbonatul de calciu produs de moluşte (perlele). Da, perla este simplul carbonat de calciu, o gãselniţã de-a unui nevertebrat ca sã se apere de agresiuni exterioare. Bietele scoici neutralizeaza paraziţii de exemplu, izolându-i într-un sac şi depunând straturi, straturi de carbonat de calciu. Cu cât sunt mai multe şi mai subţiri, cu atât mai bine cãci asta dã strãlucirea şi luciul caracteristic perlei. Cele mai preţioase perle sunt mari, cât mai rotunde şi colorate, cu un luciu de oglindã metalizatã. Dar acestea sunt atât de rare şi de scumpe cã s-au fãcut o groazã de sacrificii pentru aducerea lor la suprafaţã din strafundurile marii. Incepând cu practicarea milenarei şi riscantei meserii de cãutãtor de perle, un post din care nu apucai sã ieşi la pensie. Dezavantajul pentru bietele scoici este acela cã mor pe altarul frumuseţii. Cum cererea pe piaţã a fost din ce în ce mai mare, oamenii au inventat o metodã de a obţine controlat perlele, într-un fel de ferme acvatice, implantând scoicilor un corp strain pentru a le obliga sã producã! Pare simplu dar procesul dureazã câteva luni, iar randamentul este de doar 10%. Adicã unele scoici mor, iar altele “scuipã” implantul. Cele mai dure şi mai refractare evident,  cã şi în lumea scoicilor existã indivizi mai ai dracului decât restul sclavilor.
Cu aşa o istorie exoticã, nu-i de mirare cã perlele erau accesibile doar capetelor încoronate. Regina Elizabeth I era ceea ce se cheamã o colecţionarã înrãitã (pentru cã îşi permitea şi avea multe colonii!), le purta în şiraguri suprapuse, în pãr, în urechi, cusute pe rochii şi bineînţeles în coroanã. Concomitent. In zilele noastre un asemenea talmeş-balmeş de accesorii ar fi fost considerat de prost-gust. Fiind apanajul clasei de sus a societãţii, chestie bine înrãdãcinatã în conştiinţa maselor, chiar şi astãzi nu multe femei se încumetã sã arboreze o bijuterie cu perle, considerând cã au nevoie de o ţinutã corespunzãtoare. Cred cã lumea s-a cantonat în clasica imagine a colierului de perle albe purtat de eroinele fotografiilor vintage sau de persoane ajunse la o anumitã vârstã.

 Ei bine, depinde la ce piese te uiţi. Eu m-am uitat la cele de pe Cadourisiperle.ro, un magazin dedicat exclusiv bijuteriilor cu perle naturale de culturã şi sunt pe cale sã-mi schimb pãrerea despre modul cum trebuie purtate perlele. Delicatele perle, în culori extreme de variate, sunt combinate absolut surprinzãtor cu pietre semipreţioase şi sunt montate în argint, în modele casual sau elegante, capabile sã înlãture orice inhibiţie.
Cel mai mult mi-au plãcut seturile de bijuterii în culori vii, calde.

Perle negre, gri, roz, violet, albe sau aurii, agate galbene şi portocalii, turcoaze şi citrine, ametiste şi sidef sculptat, legate în ciorchini jucãuşi, cercei simpli, coliere din şiraguri rãsucite, brãţari opulente, toate sunt extrem de atrãgãtoare!
Chiar dacã nu sunteţi amatoare de perle, existã întotdeauna posibilitatea sã vã rãzgândiţi. Dacã vã gasiţi bijuteria potrivitã. Si nu se ştie niciodatã ce surprizã puteţi avea.

Adăugaţi o legendă


18 comentarii:

  1. Am si eu un set..o imitatie de perle. Imi plac,insa categoric nu merg decat la ceva elegant.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai asta e prejudecata! Ca iti trebuie ceva elegant...Seturile colorate merg la tinute vaporoase de strada, de vara!

      Ștergere
  2. Am intrat sa vad si eu,sa-mi mai clatesc ochii sau mai bine sa-mi fac clipe amare.
    Cat sunt de frumoase!
    Nici nu stiu ce mi-as alege prima data!:)
    Nu voi ajunge eu niciodata regina,dar perleletot imi plac,fie ele si imitatii din plastic.:)
    Seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu mai bine iti iei perle de cultura si stii ca ai ceva valoros pentru toata viata? Plus ca la cele de plastic se matifiaza suprafata sau se cojesc, nu-i usor sa gasesti o imitatie decenta!

      Ștergere
  3. Nu imi este frica de perle,le-as purta cu drag :)
    Sunt minunate toate care ni le-ai prezentta :)
    Multumim! :-*

    RăspundețiȘtergere
  4. Imi place mult asta http://cadourisiperle.ro/produse/seturi-de-bijuterii/setul-twisted-flower-pearl :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si mie imi plac o gramada...vine vara si incep sa scot din zorzoane la iveala!

      Ștergere
  5. Am si eu un sirag de perle de cultura, dar il port nespus de rar. Eu sunt de moda veche si cred ca perlele sunt pentru o tinuta deosebita.
    Superbe sunt si acestea colorate prezentate de tine. Mi-au placut in mode deosebit cele portocalii!
    Multumesc!
    O zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca asta e "inovatia" magazinului...odata ce adaugi langa perle alte chestii mai colorate, mai atenuezi din senzatia de elegant pe care o inspira! Sunt mai atractive asa...

      Ștergere
  6. Reclama....... sufletul comertului! :)))))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. hi, hi...plus obsesia pentru bijuterii, mai ales cele la care nu poti sa ajungi din lipsa de finante.

      Ștergere
  7. Îmi plac mult perlele, cele albe şi rozalii îndeosebi

    RăspundețiȘtergere
  8. Ca le porti la o tinuta sobra sau la una mai lejera(dar, totusi nu prea lejera :) adica nu merg cu trening, de ex., sa fim serioase), cred ca nu mai are atata importanta azi. insa ceva s-a pastrat: clasa. Perlele au clasa si dau clasa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imaginea cu treningul si perle la gat este hilara dar eu n-as pune la incercare imaginatia anumitor persoane de "bun-gust"! Mai ales daca treningul are briz-brizuri cu strasuri ca am vazut ca se poarta!

      Ștergere
    2. :)) fii convinsa ca exista si genul asta

      Ștergere
  9. ador perlele am citeva seturi si ma simt mai bine cind le port

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Banuiesc ca le folosesti in ceva scopuri terapeutice, echilibrarea energiilor, ceva de genul acesta! Uite ca pana la urma am gasit un barbat care nu se teme de perle!

      Ștergere

Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.