Translate

sâmbătă, 11 iulie 2015

Bucovina-locuri unice, oameni primitori

Albastrul de Voronet...
Ceramica neagra de Marginea...
Cetatea de scaun a Sucevei...
Codrii seculari...
Mocanita...

Daca va suna cunoscut sau ati vizitat locurile, atunci trebuie ca stiti ca exista un nume care reuneste aceste frumuseti si inca de doua ori pe-atatea motive de a pleca intr-o vacanta: Bucovina
Recunosc ca timpurile in care am ajuns in acea parte de poveste a tarii sunt atat de indepartate, eram copil, incat parca ma rusinez ca am lasat sa se scurga atatia ani fara sa fac efortul de a reveni. Dar acum am unele motivatii in plus, copilul meu care trebuie sa vada la randul lui basmele pe viu si faptul ca am rude din partea sotului prin Moldova. Si cum legaturile de rudenie trebuie cultivate cu mare atentie, probabil ca voi planifica o vacanta, cat de curand, cu destinatii bucovinene. Ah, la motivatii am uitat sa trec mancarea traditionala. La mine dragostea trece prin burta si de obicei ramane acolo, asa ca bunatatile moldovenesti joaca un rol important in invingerea comoditatii.


Daca sunteti calatori pe trenuri, asa ca mine, adica daca nu aveti o masina personala, stiti ca este foarte important sa alegeti un loc de cazare care sa va permita sa va miscati in mai toate directiile, ca sa puteti vizita cu usurinta si cat mai mult din ceea ce v-ati propus. Eu am gasit foarte repede o harta pe net si daca va uitati putin pe ea veti vedea ca Gura Humorului este aproape in centrul zonei de interes, pe traseul caii ferate, dar si al principalelor drumuri. Este logic sa va alegeti aceasta localitate ca baza de plecare pentru incursiunile voastre, eu cam asa imi planific activitatile de vacanta.


Si daca veti riposta ca trebuie sa gasesti intai cazarea si apoi vezi in ce localitate este, va voi replica ca, in acest caz, datorita localitatii am ajuns la Best Western Bucovina, descoperind un hotel ce ofera conditii excelente pentru un sejur deosebit.
Nemaipunand la socoteala ca Gura Humorului este la doi pasi de Campulung Moldovenesc, rezidenta unui segment din familia sotului, orasul-statiune din jud.Suceava are avantajul ca este amplasat in Bucovina de sud si are Manastirea Voronet pe teritoriul sau adminisrativ. Este la 35 km de Suceava si beneficiaza de legatura pe calea ferata si cu statiunea Vatra Dornei, alta zona minunata in care ajungeam cu parintii cand eram mica. Si daca am fericirea sa prind si cazare la Best Western Bucovina, mi-am asigurat cateva zile cu adevarat relaxante.


Daca ma intrebati ce as vizita cu precadere in sejurul meu de vis, va raspund ca muzeele, manastirile si alte obiective istorice se subinteleg, dar in capul listei mele se afla Atelierul de ceramica traditionala de la Marginea. Imi place teribil arta olaritului, produsele de la Marginea sunt de renume international datorita vechimii mestesugului si radacinilor dacice, ajungand sa faca parte si din colectii din toata lumea. Este fascinant sa-i vezi pe mestesugari in actiune si sa inveti cate ceva de la ei. Mi se pare extrem de educativ pentru copii.
Apoi ma stiti, ca tot vorbeam zilele trecute de padurile virgine, neatinse de civilizatie, n-as vrea sa ratez codrii seculari de la Slatioara.


Tot am senzatia ca, daca arborii acestia batrani ar putea vorbi despre istoria pe care au vazut-o, curgand incet pe langa ei, am fi mult mai bogati sufleteste cu totii. Dar obiectivele naturale sunt tot atat de multe ca si cele istorice, Rezervatia Tinovul Mare de la Poiana Stampei este o turbarie si, ca in orice turbarie,  aici cresc plante relicte glaciare, Roua-cerului o cunosc, este intalnita si intr-o turbarie din Prahova.


Dar stiti ce i-ar placea cel mai mult pustiului meu? Tot ce este legat de numele lui Stefan cel Mare, manastirile si chilia sapata in stanca a lui Daniil Sihastrul si povestile bataliilor de legenda despre care a invatat deocamdata din cartea de romana. Nu exista mod mai bun de a-i inocula unui copil patriotismul si respectul fata de inaintasi decat aratandu-i pe viu marturiile in piatra ale istoriei. Imaginatia lui bogata va adauga ostiri si arme zornaitoare, cai infocati si o realitate alternativa pe care noi, ca adulti, am pierdut-o.
Daca va place ideea de tabara de familie, prima de acest gen din Bucovina isi deschide portile intre 19 si 25 iulie, sub patronajul asociatiilor Tapusele si Comunicare Non-violenta si Best Western Bucovina-Club de Munte, cel mai frumos hotel din zona. Este o tabara menita sa-i invete pe parinti si pe copii sa se asculte mai mult unii pe altii, sa comunice mai bine prin joc, arta si sport.
Poate va imaginati ca o astfel de vacanta in care sa nu stai locului o clipa ar putea fi obositoare, dar habar n-aveti ce comori de relaxare se ascund in spatele unor zile pline. Ganditi-va ca veti fi "beneficiari" ai unei bucatarii traditionale cu radacini adanci si nume de basm pentru retetele bogate: sarmale, alivenci, pastrav in cobza de cetina, tochitura de purcel, carnati afumati, papanasi cu smantana si dulceata de afine. Probabil ca m-as intoarce de-acolo cu vreo cateva kilograme in plus, dar satisfactia de a manca bine si sanatos, ca in vremurile de demult, este de nepretuit. Asa, in mod sigur s-ar mai implini si copilul meu, ca altminteri este cam mofturos.
VitalitySpa este numele celeilalte atractii-surpriza, un loc unde rasfatul se imbina cu rafinamentul intr-o suita de tratamente cu totul speciale: masaje, exfolieri si impachetari, argila si ciocolata, scortisoara si miere, ulei de argan si namol catifelat, must de struguri, uleiuri aromatice...
Asadar, nu exista motiv pe care sa nu-l ofere Bucovina pentru a face o vacanta cu familia acolo. Peisaje extraordinare, o istorie tumultoasa, un hotel in care te poti relaxa dupa efortul de a vedea tot ce se poate. Amintiri care raman pentru mult timp...

10 comentarii:

  1. Eu plănuiesc o ieșire în zona Bucovinei cât de curând. Nu știu dacă am să reușesc să ajung, dar articolul ăsta a picat la fix. :) Nu știam că chilia lui Daniil Sihastrul se află acolo... De mocăniță... nici atât. Acum am aflat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Noi vrem sa ajungem la Campulung, la rude, de vreo doi ani, dar abia acum dupa ce m-am mai documentat am vazut ce de atractii avem prin preajma.

      Ștergere
  2. acum 3 ani am fost si noi acolo, trei zile pe drum, fara nici o rezervarede hotel in avans, ci doar pensiuni cautate la lasat de seara. Sunt multe, ai de unde alege. O cazare la o pensiune, in mijlocul unei familii, e mult maipitoresca fata de un hotel..parerea mea..Asa ajungi sa cunosti ospitalitatea oamenilor. Bucovina e o experienta deosebita.
    Sa nu uitati sa incercati ciorba radauteana, in Radauti, la restaurantul Ambasador bucatareste chiar doamna ce-a inventat mnunatia :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Noi n-am trecut dincolo de Iasi si Bacau inca. Culmea, chiar vorbeam de ciorba radauteana zilele trecute, citeam reteta pe net si salivam intens. Pensiunile imi surad si mie, dar la Best Western sunt cateva lucruri care ma atrag.

      Ștergere
    2. noi avem radauteana in frigider :) am devenit dependenti din vacanta aceea :)
      mno sunt sigura ca e fain sa te trezesti asa, un luxul uni hotel, dar e fain si cand cobori de la mansarda, descult prin iarba pana la tersa, unde bei cafeaua si stai la povesti cu "omu cu pensiunea", parca e mai...personala experienta :) oricum, sa aveti o vacanta superba! :)

      Ștergere
  3. Cred ca este planul vostru de vacanta,frumos,complet si variat.Cu cramica neagra m-ai daramat.Imi place la nebunie.Vacanta placuta sa aveti!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am cateva vase de ceramica neagra traditionale, dar nu mai stiu daca sunt de Marginea sau doar imitatii din magazin, sunt tare vechi! Cred ca m-as uita cu orele la un olar cum le face.

      Ștergere
  4. Aş da oricând Constanţa pe Gura Humorului! Mai ales că în apele Moldoviţei, se şopteşte pe net că, ar fi reapărut lostriţa, un peşte nemaipomenit de bun pentru gurmanzi, dar atenţie, strict protejat! Şi la fel de intens braconat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu as da Ploiestiul pe orice, numai sa schimb peisajul, Bucovina e deja Raiul pentru mine. Da, pentru lostrita s-au cheltuit bani grei ca sa fie identificate locurile unde a supravietuit, nu se mai stia nimic, stiintific vorbind. E din familia somonului si astea toate sunt protejate.

      Ștergere
  5. O zona frumoasa, sper sa ajung si eu acolo, multumim pentru frumoasa prezentare!

    RăspundețiȘtergere

Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.