Translate

duminică, 29 iulie 2018

Bijuterii din margele de nisip

Atentie! Nu am zis pur si simplu "bijuterii din margele", ci am precizat "margele de nisip" deoarece ma voi referi la acele margele atat de mici, incat par firicele de nisip. Bijuteriile din margele sunt atat de cunoscute si iubite, mai ales cand vorbim de pietre semipretioase, incat n-are rost sa mai povestesc despre ele. Dar, in ultimii ani, a luat amploare un alt curent de obiecte handmade si anume acela al bijuteriilor tesute fin, migalite, in variante de o diversitate covarsitoare.

Margelele de nisip sunt cunoscute si sub numele lor englezesc de "seed beads". Erau si sunt folosite de regula pentru broderiile de pe rochiile de ocazie sau cele de nunta, in modele fabuloase care implica o munca titanica si infinita rabdare. Sunt asociate cu tesaturile de lux, satin, catifea, organza, matase, dar au aparut in moda si pe hainele de strada. In ciuda dimensiunilor minuscule, pot fi cumparate in forme si culori extrem de diverse, iar manipularea lor necesita ace foarte, foarte subtiri si fire speciale pentru cusut.
Pana cand cineva s-a prins ca, asa cum broderiile pot arata spectaculos, la fel si bijuteriile pot iesi din banal cu succes. Bijuteriile din margele de nisip au depasit orice asteptare atunci cand creatorii lor au dat frau liber imaginatiei. Parca nici un model nu este imposibil pentru cei care si-au perfectionat tehnica in acest sens. Exista tehnici dedicate, materiale specifice, ustensile ajutatoare si tipare pentru crearea bijuteriilor.

S-a intamplat ca eu sa dau peste o doamna care s-a apucat de asa ceva. Cu aceasta ocazie am constatat cat e de greu sa rezisti farmecului unor astfel de bijuterii, care pot fi purtate mai ales in sezonul cald si care pot fi combinate in tinute de tot soiul. Eu mi-am cumparat cateva bratari si o pereche de cercei, piese pe care le-am asortat culorilor din hainele mele. Sunt destul de ieftine si zau ca as lua in toate nuantele, pentru fiecare bluza pe care o am in garderoba.
Cautand pe internet, deoarece ma rodea curiozitatea, am descoperit ca nu sunt deloc usor de realizat, nu le insiri pur si simplu pe ata. Ai nevoie de un soi de razboi, asemanator celor de tesut. Nu neaparat, depinde ce tehnica si ce model folosesti. Tot de pe internet am vazut la ce nivel a ajuns aceasta arta. Pentru ca incepe sa fie o arta, de vreme ce a devenit atat de creativa si de complexa si, mai ales, inaccesibila omului neavizat. Intre noi fie vorba, n-am avut de lucru si am vrut sa incerc si eu sa fac o bratara simpla, simpla, cel mai simplu model, niste bucle banale. Trebuie sa va spun ca nu mi-a iesit un model plat, frumos conturat, asa cum vedeti prin pozele de pe net. Nici vorba! S-a scalambaiat in toate directiile, nu se mai cunostea nimic! Asa ca, vedeti voi, inainte de a afirma despre ceva ca este simplu de facut-asa cum obisnuiesc multi din compatriotii nostri- incercati voi insiva si vedeti daca va iese. Mie nu mi-a iesit si nu sunt tocmai o neindemanatica.

Iata cateva exemple de creatori exceptionali.
Si voi incepe cu o romanca, Elena Tamas, pe care o gasiti AICI.

 
 
Huib Petersen este din Olanda, dar traieste in California, la San Francisco. Creeaza arta din margele, fara nici o exagerare. Operele sale sunt spectaculoase, te fac sa te intrebi ce rabdare trebuie sa aiba cineva pentru a atinge un asemenea nivel.
 
 
Natalia Zolotova este din Rusia, se vede dupa nume. Din pacate, asa cum se intampla si cu alti artisti rusi, daca nu stii limba, ca sa citesti site-urile din aceasta tara, este greu sa afli ceva.


Melissa Grakowsky Shippee...hm, ciudat nume...este un designer din SUA (Mansfield) specializat in bijuterii de lux, foarte atent finisate. Ea utilizeaza si broderia cu margele pentru obiectele pe care le creeaza.
 
Margo Field este din SUA si a descoperit lucrul cu margelele in anul 1990. S-a retras din cariera in medicina si a deschis o firma in New Mexico. Intre timp a inceput sa si predea diversele tehnici de margelit. Eu o declar favorita mea, bijuteriile ei florale sunt de o delicatete care mi-a ajuns la suflet.


5 comentarii:

  1. Toate sunt superbe, dar setul cu stelute de mare... wow!

    RăspundețiȘtergere
  2. Splendide bijuterii, aș purta cu mare placere așa ceva. Totuși, unde pot fi găsite? La noi, zic.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai, uite, ai in articol, sus, linkul catre site-ul Elenei Tamas, este o doamna tare talentata. In rest, sa stii ca nu prea am vazut sa lucreze cineva la acest nivel, pe la noi.

      Ștergere
  3. Mie si cele simple imi plac. Urmaresc cu drag o paginuta: http://ella-anghel.blogspot.com/2018/05/spuma-marii.html?m=1

    Imi plac si modelele astea sofisticate.

    RăspundețiȘtergere
  4. Oare sunt sustinuți manufacturierii de la noi? Grozave bijuterii, de efect!

    RăspundețiȘtergere

Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.