O carte de Paul
Roberts, o carte tulburător de actuală apărută cu Săptămâna Financiară...
Este o carte
avertisment.
In faţă cu super-
şi hipermarketurile ticsite de mâncare, cei pentru care cumpărăturile sunt un
alt fel de a fi nu vor concepe niciodată că hrana s-ar putea să fie pe
terminate. Paradoxal lumea numără azi un miliard de obezi şi un miliard de
înfometaţi.
Paul Roberts este
un excelent documentarist şi vizionar ce are la activ şi alte bestselleruri cum
este şi « Sfârşitul petrolului ».
Suntem atât de
copleşiţi de propriile griji de fiecare zi încât refuzăm cu îndârjire astfel de
pronosticuri venite din partea unor oameni care şi-au petrecut viaţa adunând şi
punând cap la cap fapte şi date statistice. Si totuşi aceşti cercetători văd şi
au acces în zone ale economiei pe care omul obişnuit nu le poate penetra.
Uneori cărţile lor par incredibile, prognozele par foarte îndepărtate. Este o
falsă impresie. Ei văd un viitor apropiat şi trag un semnal de alarmă. Scriu
cărţi şi speră că cineva le va citi şi tot mai mulţi oameni vor fi pregătiţi
pentru ziua de mâine.
Cartea lui Paul
Roberts pune accent pe cinismul politicilor agricole şi comerciale, născut din
dorinţa marilor companii de a câştiga cât mai mult pe spinarea consumatorilor. Omul
va trebui să facă faţă unei scăderi a hranei disponibile dar şi a calităţii
acesteia, ceea ce este cea mai mare problemă a lumii contemporane.
Iată cum înţelege
de pildă compania Nestle să-şi diversifice gama de produse testând piaţa. In
Laussane-Elveţia, un mic grup de locuitori, majoritatea femei casnice care au
câteva ore de pierdut, participă la o evaluare senzorială în cabine mici,
special echipate cu tastatura de computer şi scuipătoare de oţel. La intervale
prestabilite, se deschide o trapă şi primesc eşantioane din produsele ce
trebuie degustate, unele deja aflate pe piaţă sau produse noi. După fiecare
muşcătură femeile tastează răspunsuri, evaluând produsul din mai multe puncte
de vedere, rezultând nişte hărţi ce arată producătorilor ce caracteristici ale
produselor sunt mai apreciate. Rareori Nestle ratează produsele deoarece
interpretează foarte bine gusturile publicului. De exemplu ei fac o îngheţată
degresată dar al cărei gust este normal. Au schimbat metodele de malaxare şi au
reorganizat structura moleculară astfel încât, deşi au redus la jumătate
nivelul lipidelor, au reuşit să obţină un gust mai bun decât al îngheţatei
obişnuite. Lansarea acestui produs a costat imens dar succesul a fost fulminant
datorită fricii de obezitate aflată la apogeu.
Succesul unui
produs nu este totul. Firmele trebuie să inoveze în permanenţă ca să se menţină
pe piaţă. Centrul de cercetare Nestle de la Laussane analizează inclusiv
produsele scoase de competitori. Firme ca Nestle, Kraft şi Heinz au ajuns să
ştie mai bine decât noi înşine ce ne place să mâncăm şi de ce. Ei ştiu exact de
pildă cum variază preferinţa pentru alimente sărate în funcţie de sex, vârstă,
etnie şi naţionalitate. Consumatorii mai în vârstă preferă aromele mai tari
deoarece au papilele gustative mai uzate. Asiaticii au înclinaţie pentru
crocant şi sărat. Americanii sunt amatori să încerce arome noi, dar nu se abat
prea tare de la cele familiare cum sunt macaroanele şi carnea tocată.
Companiile ştiu
exact cât timp petrece o gospodină în bucătărie şi cât îşi doreşte să reducă
acest timp. Si uite aşa au erupt pe piaţă semipreparatele cu rolul de a te
degreva de statul în faţa aragazului şi de a-ti crea timp pentru alte lucruri
importante de făcut.
Cartea lui Paul
Roberts este în primul rând despre manipularea societăţii şi despre
slăbiciunile noastre, ale tuturor.
hmm.... si eu citesc cartea.... uneori suntem manipulati....
RăspundețiȘtergere