Translate

sâmbătă, 22 iunie 2013

Daca tot muncim, de ce nu o facem cu folos?

De vreo doua zile ma chinui sa vizionez o serie de filme documentare facute in cadrul unui proiect cu obiective ample, dedicat constientizarii pe Natura 2000. Zic "ma chinui" deoarece inca de la episodul pilot, inca din primele secunde, m-a apucat un cascat ...antologic si patologic. Vedeti voi, asta e hiba modului in care se incearca popularizarea bogatiilor naturii din tara noastra. Provoaca o plictiseala sora cu moartea. De-aia nici nu retine nimeni mai nimic din informatii, desi se bate apa in piua de 6 ani.

Balbaitoarea, un sit de numai 3 ha, adaposteste o turbarie pe care se dezvolta muschi si planta carnivora roua-cerului (se vede in poza ca si cum ar avea picaturi de apa si este un relict glaciar)



Sa va intreb ceva...Ati auzit careva de Natura 2000, stiti ce este? Ei bine, este o retea de arii naturale protejate infiintata de multi ani in Europa si extinsa si in Romania odata cu aderarea din 2007. Simplu. Stie "boborul" de ea? Nexam! De ce? Pai, e suficient sa va uitati aici, la filmele mentionate si sunt si eu curioasa daca reusiti sa vizionati vreunul cap-coada. Eu sunt in domeniu si tot m-a apucat o mancarime de piele, de nervi... Eu nu zic ca filmele astea n-au fost muncite, dar, incepand cu vocea prezentatorului, care povesteste de te-adoarme, n-are vana si intonatie, vine fix din trecutul ceausist al documentarelor romanesti si terminand cu persoanele care intervin pe parcurs, balbaindu-se, ca nu le-a pus nimeni un carton cu textul in fata, totul dovedeste o lipsa de imaginatie impardonabila. Cine, puii mei (sorry!), sa stea sa vizioneze o asa placinta amestecata, decat poate niste amarati de elevi pe care sa-i tii cu forta in clasa! Mai oameni buni, sunt atatea chestii formidabile de spus despre fiecare dintre cele 400 de situri Natura 2000 din tara asta, incat, un american de exemplu, ar fi scos documentarul vietii lui... Pai ganditi-va numai cate v-am povestit eu (si nu s-au terminat inca!) despre Stanca Tohani care e tot in Natura 2000, darmite sa ai 400 de astfel de locuri la dispozitie! Si tot nu esti in stare sa gasesti acele elemente extraordinare ce le caracterizeaza? Eu am vazut la copii cum se intampla...Daca te apuci si le spui cifre, ani, suprafete, ii pierzi imediat, nu te mai asculta. Dar ia apuca-te sa le povestesti chestii inedite sau amuzante despre plante si animale, faci corelatii cu ce ii intereseaza si vor retine tot. La fel se comporta si adultii. Un alt lucru care nu mi-a placut a fost faptul ca s-a batut campii prea mult despre activitatile umane, localitati sau obiective care n-au nici o treaba cu natura. Sa fim bine intelesi, reteaua Natura 2000 a fost creata pentru protejarea speciilor si habitatelor si pentru nimic altceva. Aaaa, ca s-a gasit o metoda de a impaca varza cu capra, sustinandu-se ca merg si activitati umane in aceste zone, asta e altceva. Dar nu e nevoie sa-mi arati in film instalatiile de transport pe cablu din zona montana ca stim prea bine ca astea nu-s compatibile cu protectia mediului. Pe la sfarsitul episodului Alpina-partea 2, cand a zis nenea prezentatorul ca ne oprim la Perla Carpatilor, Sinaia, mi-a tresarit inima si mi-am zis ca in sfarsit o sa aud despre minunatiile ce caracterizeaza Bucegii. Asi, ti-ai gasit! Ne-am oprit fix la Castelul Peles. Ce heles-beles are castelul cu Natura 2000, dragii mei? Dar cred ca n-au vrut realizatorii sa rateze familia regala, daca tot erau pe Valea Prahovei. Concluzia? Alti bani aruncati aiurea. Parerea mea. Dar nimeni nu va impiedica sa va uitati la serial. Seara, ca poate adormiti mai usor...

4 comentarii:

  1. Din pacate ai nostri nu vor sa invete de la profesionisti. Dupa parerea mea, cele mai reusite documentare despre natura le fac cei de la BBC ... si nu numai documentare. macar de s-ar uita un pic si sa respecte scenariul alora. aia stiu sa te acapareze din prima. nu iti bat apa in piua pana incepi sa casti.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si nu se complica cu cine stie ce informatii stiintifice, pur si simplu o spun cu pasiune, asta e cheia!

      Ștergere
    2. Exact! Nu te omoara cu date ca sa iti piara cheful. Te incanta cu imagini.

      Ștergere
  2. Recunosc ca nu stiam nimic despre Natura 2000. Dar despre felul cum se fac la noi documentare de gen da, stiu. Si ai perfecta dreptate. Somnifere mai bune nu exista. Din pacate. :(

    RăspundețiȘtergere

Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.