La propriu, am constatat pe viu cum ii doboara pe studenti, mai ceva ca o banda de prins muste.
Lucrez intr-o institutie de stat in care, inevitabil, an de an, se prezinta un numar de studenti care, ori vor sa faca practica deoarece urmeaza facultati din domenii apropiate, ori au nevoie de date ca sa-si compileze lucrarile de licenta. In ambele cazuri, bietii de ei par picati de pe alta planeta. Daca vor practica, constata ca ceea ce fac in facultate este mult prea putin sau deosebit fata de ce se intalneste in institutie, daca vor date afla cu stupoare ca si-au facut o idee gresita despre ce cred ei ca pot gasi in baza de date a institutiilor in general.
In toate cazurile posibile, tinerii studenti nici nu-si imagineaza ca vor ajunge sa se angajeze in institutia din care fac eu parte, chiar daca le explic ca au ocazia sa aplice in practica ceea ce invata, adica sa faca ceea ce le place (in principiu!). Motivul ar fi bineinteles salariile mici, dar si faptul ca se lucreaza mult cu publicul, nivelul de stres fiind ridicat, iar activitatea pare sa depaseasca in complexitate ceea ce sunt ei dispusi sa presteze.
La ultima discutie cu o domnisoara viitoare bioloaga, aceasta mi-a precizat cu certitudine ca se va duce direct in mediul privat, statul iesind cu totul din calculele ei. Asta in timp ce angajatii nostri dispar pe rand din varii motive, iar improspatarea fortei de munca nu se practica neam. Totusi, daca acesti copii ajung sa someze mai mult timp, nu vor incerca, din disperare, sa intre si la stat? Vom vedea.
Ideea este ca, dupa doua zile de practica la mine in birou, orice student este putin capiat si are privirea aceea "dusa". El/ea imi povesteste ca au facut si ei ceva legislatie in facultate, dar amploarea problemelor din "teren" ii ia prin surprindere cu totul. In plus, fata de legislatia pe care o invata in facultate, ei constata ca in realitate se aplica cam de 5-6 ori mai multa, iar stufosenia acesteia ii lasa perplecsi. De ce? Pentru ca noi, ca functionari, aplicam legislatie emisa si modificata in zece ani, in timp ce ei invata cateva aspecte de baza.
Din punctul meu de vedere, in acest moment, ca sa pregatesti un functionar ucenic iti trebuie cel putin un an si asta doar ca sa apuce sa treaca prin toate problemele macar o data.
Asa cum s-a spus de multe ori si in mass-media, problema tinerilor care stiu teorie, dar nu stiu de fapt sa faca mare lucru, are radacini mai adanci si anume in modul cum societatea NU stie sa descopere ce ii pasioneaza pe copiii nostri. Nu te faci arhitect, doctor, avocat, profesor, inginer pentru ca este la moda, ci pentru ca ai manifestat oaresce calitati, aptitudini, un embrion de vocatie inca dinainte de a alege ce facultate vrei sa urmezi. Si este clar ca multi copii s-ar descurca mai bine in profesii care necesita studii medii, dar specializate.
Cine este responsabil de orientarea copilului spre ceea ce il atrage cu adevarat? Magareata pica de obicei pe parinti, desi acestia nu pot fi obiectivi in majoritatea cazurilor, proiectandu-si propriile dorinte asupra odraslei. Este clar ca societatea trebuie sa ofere suficiente alternative, astfel incat un talent sa fie depistat din fasa.
Daca ar fi sa dau un exemplu personal, pustiul meu nu se omoara cu matematica, in schimb daca il asezi in fata unor piese, nu se ridica de jos pana nu mestereste niscai masini fantastice, mecanisme, nave, arme, roboti. As trage concluzia ca ar fi un bun inginer, nu? Dar, cum spuneam, nu se omoara cu matematica, sunt curioasa daca ii va placea fizica... Realitatea este ca i-ar trebui niste cursuri care sa combine cunostintele teoretice cu cele practice, astfel incat sa le invete cu placere pe toate. Greu de gasit asa ceva.
Si totusi exista. Exista oameni care s-au gandit exact la ce m-am gandit si eu. Academia Inventeaza incearca sa faca o munca de pionierat pentru copiii nostri, oferindu-le posibilitatea sa invete prin joaca. O joaca serioasa deoarece este vorba despre un adevarat program educational, structurat pe grupe de varsta de la 7 la 17 ani si in care se deprind notiuni practice de programare, robotica, electronica, mecanica.
Astazi, fara competente IT nu prea ai sanse sa ocupi un loc de munca decent, iar domeniul se dezvolta cu mare rapiditate, devenind din ce in ce mai complex si patrunzand in cele mai adanci colturi ale vietii de zi cu zi. Pretentiile din vremea copilariei mele s-au schimbat incet, incet si trebuie sa acceptam ca civilizatia evolueaza mai repede decat ne asteptam.
Revenind la Academia Inventeaza, programa de curs ma atrage si pe mine, ca adult, perspectiva de a mesteri roboti nu poate sa nu-i tenteze mai ales pe baieti. Echipa de mentori este formata din tineri pasionati, absolventi de facultati de specialitate, oameni entuziasti care vor sa-i invete si pe cei mici tainele unor domenii de mare viitor. Programa a fost pusa la punct cu ajutorul pedagogilor si 300 de copii au beneficiat deja de aceste cursuri.
Prima lectie in Academie este gratuita, daca vreti sa vedeti cum este, gasiti acest loc fantastic in Bucuresti, pe str.Ciobanasului nr.4, Sector 2
Un modul este compus din 16 lectii (doua pe saptamana), iar o lectie de 2 ore costa 65 RON (nu include materialele hardware), plata putandu-se face si defalcat. La plata integrala in avans se face un discount de 5%. Sunt si alte oferte, le gasiti pe site, in sectiunea "costuri".
Voi incheia spunand ca in spatele acestui proiect sta Asociatia Centrul de Creatie Tehnica pentru Tineret (inventeaza.ro) care este o organizatie non-guvernamentala, fondata in 2011, castigatoare a mai multor premii la competitii de profil, dintre care: premiul 1 Yahoo Open Hack 2011, premiul 1 Webstock 2011, mentiune Inventika 2011, premiul al II-lea la HackTM 2014 si altele. Asa ca, vedeti bine, copiii chiar vor invata lucruri folositoare, dar, mai important, vor invata sa-si deschida mintea si sa exploreze noi posibilitati.
Academia inventeaza...interesant!
RăspundețiȘtergere:) Ehe, casa pionerilor. În fiecare an mă duceam la alt cerc! Altă viaţă!
RăspundețiȘtergereDaca ai sti cu ce placere mi-aduc aminte de cercurile acelea!
Ștergere