Sunt
victima inocentã a viziunilor SF din cãrţi şi filme, nu-mi pot imagina viitorul
decât prin ochii autorilor şi scenariştilor cu mintea predispusã la asemenea
elucubraţii, cu menţiunea cã nu m-am hotãrât încã dacã sã adopt varianta scurtã
şi agresivã, adicã apocalipsa, sau pe cea lungã şi fericitã, recte “şi vom trãi
fericiţi pânã la adânci bãtrâneţi". Bineînţeles cã existã şi calea de mijloc,
cea a unei agonii lungi şi chinuite, dar sã nu fim chiar atât de sumbri. In definitiv,
întotdeauna existã o şansã sã se mai îndrepte ceva, chiar şi în cele mai negre
poveşti de la Hollywood.
Una peste alta, orice scenariu
am alege, ajungem în punctul în care omenirea este supra-dimensionatã, vieţuind
la limita mizeriei, pe o planetã deşertificatã sau în extrema cealaltã, în
oraşe ca nişte imense stupuri, pe mai multe niveluri, brãzdate de cãi de
circulaţie şi o puzderie de vehicule. Cunoaşteţi schema, este un stereotip al
filmelor SF, cel mai mult mie îmi place viziunea din „Al 5-lea element” cu
Bruce Willis. O înghesuialã de asemenea proporţii este totuşi greu de
gestionat, fãrã ca implicaţiile asupra lumii din jur sã nu fie covârşitoare. Nu
poţi sã locuieşti într-un megalopolis de dimensiunea unei ţãri mici, fãrã sã ai
posibilitatea de a te deplasa rapid între punctele tale de interes. Cu alte
cuvinte vehiculele personale devin esenţiale în administrarea timpului.
Pânã aici toate bune şi
frumoase, teoria ca teoria, dar practica ne demonstreazã cã visul nostru despre
oraşele viitorului cam şontâcãie la capitolul „noxe”, în condiţiile în care
rotiţele se mişcã implacabil. Populaţia plus nevoile aferente cresc direct
proporţional, fãrã semne cã ar lua vreo pauzã de la proces.
No, acuma nu cã aş fi eu mai
cârcotaşã, dar m-aş fi aşteptat ca, din 1996 când au apãrut primele automobile
electrice şi pânã în prezent, sã se fi produs deja revoluţia secolului şi sã
fim în punctul în care combustibilii fosili sã facã parte din istoria moartã şi
îngropatã, cum s-ar zice. N-a fost sã fie! Speram sã apuc sã vãd (sau chiar sã
conduc!) în timpul vieţii o chestie din aceea zburãtoare care pluteşte la
câţiva centimetri de sol şi se ridicã portierele în lateral ca sã te extragi
din aparat. Veţi zice cã sunt profund nerealistã şi am aşteptãri prea mari.
Probabil...Dar uite cã lucrurile se întâmplã, oricât am fi de refractari la
ideea de SF. Din cauza unei ştiri – pe care v-o dezvãlui la final- mi s-a
întâmplat sã am un scurt episod premonitor.
Aşadar, sãptãmâna trecutã
veneam în maşina de serviciu, de la Bucureşti, tolãnitã pe bancheta din spate
şi cu un pui de migrenã drept tovarãş de drum. Era spre orele 4 p.m., aglomeraţie
pe şosea, iar domnul Chauffeur rula cu o vitezã potrivitã, taman bunã de tras o
picotealã. Zis şi fãcut, pe la jumãtatea dinspre Ploieşti a drumului mi-am
relaxat ceafa şi am scãpat un pic capul mai spre spate. Nu ştiu dacã l-aţi
vãzut pe Jack Nicholson în „Vrãjitoarele
din Eastwick” când doarme la un concert, rãstignit pe un scaun, cu nişte
horcãieli agonizante. Ei, na! Eu nu scoteam astfel de sunete, dar mã simţeam
bine pe canapeluţa maşinii. Cert este cã, dupã ce am dat cu fruntea în geam, am
avut senzaţia cã mã dezmeticesc şi ceva mi s-a pãrut nu tocmai în regulã. Nu,
nu era ceafa şoferului, cã aia era tot la locul ei. Apoi mi-am dat seama cã nu
imaginile mã deranjau, ci sunetele, mai bine zis lipsa acestora. Parcã mergeam
prin vatã. „Fâşşşş...fâşşş...” se auzea. Nu tu huruit de motor, frâne,
claxoane, înjurãturi. Luam curbele lin, pluteam pe banda noastrã complet
detaşaţi. Am dus palmele la urechi, sã le desfund, deşi nu schimbasem
altitudinea. Nici un efect. Si abia atunci m-a dus capul sã las geamul
portierei. Aer cãlduţ, plãcut...trag în plãmâni. NIMIC! Mai trag o datã ca înecatul,
tot nimic. Cobor disperatã geamul de tot, sã iau curentul în frezã şi simt un
miros de toamnã aurie, frunze uscate, crizanteme şi struguri zdrobiţi, de era
sã mã loveascã apoplexia.
„Nea Stelicã, bre, matale n-o
ţii spre Ploieşti? Ai schimbat traseul?” bãlmãjesc eu, derutatã cã nu identific
adierile de petrol de la rafinãrii, marca gãzarilor de pretutindeni.
„Si ce-i cu fâşâitul ãsta”
insist, intrigatã de lipsa zgomotului.
„Mai avem puţin pânã acasã.
Fâşâitul e de la motor, cã suntem pe electric”, zâmbeşte nea Stelicã în
retrovizoare.
Mã uit din nou pe geam, la
cârnatul de maşini de pe contrasens şi abia atunci remarc aerul limpede de
deasupra şoselei. Nu smog, feerie de iarbã pe margine, iepuri zburdând prin
tufişuri, pãsãrele ciripind prin copaci, babele pe la porţi sã-şi vândã
recolta...Sã ştii cã am nimerit într-o lume paralelã. Aia mai bunã! Te
pomeneşti cã s-au inventat maglevurile personale, iar noi plutim în maşinã, în
loc sã rulãm pe asfalt.
La urmãtoarea curbã nea Stelicã
m-a dat iar cu capul de geam şi mi-am revenit complet. Când am ajuns acasã
mi-am dat seama şi de la ce mi s-a tras experienţa extra-senzorialã. De la
ştirea cu hibridul Toyota. Sã ştii cã apuc sã vãd o revoluţie auto în
timpul vieţii şi sã-mi trãiesc pe viu visul SF despre lumea aceasta. In fond,
viitorul începe astãzi!
Acest articol participa la SuperBlog 2013
Viitorul începe în fiecare clipă de fapt. Și mă bucur că am fost contemporană cu mari schimbări. Nu toate bune, este adevărat. Visez și eu, ca și tine, la o lume mai curată. Pas cu pas, poate vor veni și acele vremuri.
RăspundețiȘtergereSonia, adică. :) Nu știu de ce blogul tău m-a dorit și cu celelalte nume pe care le posed. :)
RăspundețiȘtergereImi place articolul tau si cine stie, mai avem putin pana sa traim intr-o lume SF:)
RăspundețiȘtergereMulta bafta!
Frumos scris articolul. Succes!
RăspundețiȘtergereO sa fiu convins, cand o sa vad Petrom, OMV, Lukoil,etc investind masiv in statii electrice de incarcare! :)
Chiar că te face să te gândeşti la universuri paralele, maşina aceasta! :) Ce coincidenţă plăcută! Venii şi eu în vizită, că aşa e frumos şi îmi plăcu mult articolul tău! :)
RăspundețiȘtergereSă-ţi fie bine!