Reeija
este un magazin online care se ocupã cu furnizarea de obiecte
frumoase foarte, foarte dragi femeilor. De genti şi poşete de piele este vorba!
Dar ce credeaţi? Ce n-ar face o femeie pentru poşeta ei pretioasa! Ca orice afacere
care se respectã, Reeija se implicã şi în proiecte sociale, motiv pentru care
ne propune pentru proba pe care o sponsorizeaza în cadrul Spring SuperBlog, sã descriem un
proiect destinat copiilor, o idée de campanie pentru educarea acestora în
spirit comunitar.
Ei bine, dat fiindcã sunt fericita posesoare a una bucatã
copil de aproape 9 ani, aş putea depune mãrturie cã, la aceastã vârstã, copiii
sunt ca nişte...sugative. Absorb o cantitate uriaşã de informaţii, sunt oricând
disponibili pentru activitãţi diverse, manifestã un entuziasm molipsitor pentru
adulţi şi au idei surprinzãtor de mature. Dar au o micã hibã, tind sã amestece
lucrurile, ştiu cum se numeşte localitatea de baştinã, vag judeţul, cine e
nenea Primarul, au o groazã de cunoştinţe generale, dar foarte puţine specifice.
Si pentru cã se apropie sãptãmâna Scolii ALTFEL (07-11.04) şi
tocmai ce am avut o şedinţã pe tema activitãţilor ce vor fi derulate
în acele zile, mi-am dat seama cã, având la dispoziţie o perioadã de timp
potrivitã, s-ar putea derula o campanie mai complexã, menitã sã informeze şi sã
conştientizeze copiii cu privire la zona
în care locuiesc şi la problemele localitãţii, atât sociale cât şi de mediu.
Iatã propunerea mea pentru cele 5 zile ALTFEL, un proiect
numit „Harta mea de suflet”:
ZIUA I – Cunoaşterea împrejurimilor
Foarte puţini copii reuşesc sã-şi dea seama ce înseamnã
din punct de vedere organizatoric o localitate sau cât de întinsã este aceasta
sau unde este situatã locuinţa lor. In aceastã fazã, o hartã foarte mare a
localitãţii, cu strãzi, coloratã, este extrem de atractivã. Copiii se pot
familiariza cu simbolurile unei hãrţi, pot vedea care sunt limitele
localitãţii, care sunt punctele cardinale, dacã existã o apã care sã strãbatã
localitatea sau ce relief este în jur. Ca activitate practicã se pot decupa
cãsuţe din carton colorat, iar fiecare copil va identifica strada pe care stã,
va lipi cãsuţa lui şi îşi va scrie numele în acel punct. Se pot decupa şi
simboluri pentru clãdirile importante cum sunt şcoala, biserica, primãria,
spitalul, poliţia sau câte o floare pentru parcuri/spaţii verzi. In acest fel
se pot vizualiza distanţele. Harta realizatã astfel poate fi pãstratã permanent
în clasã.
ZIUA a II-a – Identificarea zonelor deosebite
Fiecare localitate se mândreşte cu monumente istorice şi
obiective culurale. Existã însã întotdeauna şi elemente naturale care dau
identitate locurilor. In aceastã zi ar putea fi „descoperiţi” arborii seculari
din localitate sau peisajele deosebite din împrejurimi. Se pot ţine lecţii
despre importanţa pãstrãrii spaţiilor verzi, despre rolul acestora în recreere
şi în reducerea poluãrii. Se vor nota strãzile sau punctele în care sunt
amplasate aceste elemente. La întoarcerea în clasã se vor marca pe hartã aceste
elemente.
ZIUA a III-a – Cunoaşterea tradiţiilor
Se poate organiza un mic târg cu produse fãcute de copii.
Aceştia vor trebui sã pregãteascã acasã (cu ajutorul pãrinţilor, evident)
dulciuri, sucuri naturale, vor confecţiona mici obiecte decorative. In curtea
şcolii vor fi amenajate tarabe cu produsele copiilor, vor fi invitaţi şi
pãrinţii, iar participanţii vor putea cumpãra pe sume simbolice sau vor putea
face schimb de produse. Copiii pot învãţa despre valoarea muncii. Vor fi
invitaţi meşteşugari locali care pot face demonstraţii de cioplit în lemn, de
olãrit, de picturã.
ZIUA a IV-a – Identificarea problemelor comunitãţii
Copiii vor fi întrebaţi ce nereguli au observat ei în desfãşurarea
vieţii de zi cu zi. Prea multe deşeuri? Nu se face colectarea selectivã a
acestora? Parcuri neîngrijite? Prea puţini copaci? Terenuri pãrãsite, clãdiri
pãrãginite, lipsa locurilor de joacã? Vor fi decupate cartonaşe negre şi vor fi
lipite pe hartã în locurile corespunzãtoare, scriindu-se alãturi, pe scurt,
problema identificatã.
ZIUA a V-a – Analiza rezultatelor
Aceastã ultimã zi va fi consacratã discutãrii lucrurilor
descoperite pe parcursul celorlalte. Copiii vor fi îndemnaţi sã gãseascã
soluţii la probleme. Se va studia harta obţinutã, iar observaţiile şi ideile
copiilor vor fi aşternute într-o scrisoare ce poate fi adresatã Primarului
localitãţii. Copiii vor semna cu toţii aceastã scrisoare. Vor avea astfel
satisfacţia cã au întreprins ceva, împreunã, pentru rezolvarea problemelor.
Aceasta a fost (foarte pe scurt!) ideea mea. Mi-ar fãcea
plãcere sã constituie punct de plecare pentru un proiect mai detaliat. Un
astfel de proiect poate avea continuitate în timp, la fel şi harta realizatã de
copii. In anul urmãtor se poate aprecia evoluţia în bine sau în rãu a celor
observate cu un an înainte. Sau harta poate fi transmisã de la o serie de
şcolari la alta pentru compararea rezultatelor. Activitatea în sine poate
deveni o tradiţie frumoasã şi poate stimula copiii sã se implice în comunitatea
cãreia îi aparţin.
Acest articol participa la Spring SuperBlog 2014
E o nebunie cu Scoala altfel. Si totul pe banii parintilor, parca era vorba sa nu se mai dea bani, sa dea Ministerul. Hmmm, visez si eu!
RăspundețiȘtergereSe pot face multe si fara bani.
Ștergere