Stau pe bancã la soare. In stânga mea, Maestrul şi-a pus
boiereşte picior peste picior, mâna relaxat pe mãciulia bastonului şi studiazã
liniştit parcul din faţa noastrã. Clipa mea de linişte este întreruptã de
apariţia unor pici. Mã ridic. Stiu ce vor. Sã nãvãleascã peste Maestru. Acesta
îi suportã cu stoicism de câţiva ani. Cred şi eu! N-are ce face, nu este decât
o statuie. Cea mai iubitã din Ploieşti. De când a fost instalat grupul din
centrul oraşului, probabil cã au fost fãcute mii de fotografii. La început am
bãnuit cã ingenioasa idee de a-l modela pe Caragiale în mãrime naturalã şi într-o
poziţie atât de fireascã este cheia atracţiei. Apoi am realizat cã este mai
mult de atât. Maestrul are un loc cu totul aparte în inima ploieştenilor, iar
ideea de a-l da jos de pe piedestal şi de a-l aşeza pe o bancã, printre
concetãţeni, n-a fãcut decât sã sporeascã aceastã dragoste.
In orice caz, Caragiale
priveşte cu o expresie înţelegãtoare societatea ce se perindã prin faţa lui, întrebându-se
probabil la câte schimbãri va avea ocazia sã mai asiste... Undeva, în dreapta,
pe una dintre strãduţele modernizate ale Ploieştiului, o instituţie la fel de
reprezentativã pentru oraş ca şi „instituţia Caragiale”, traieşte probabil
aceeaşi dilemã. Teatrul „Toma Caragiu” are peste 55 de ani şi încearcã sã ţinã
pasul cu vremurile. Dar este din ce în ce mai greu! Intotdeauna mi-am spus cã
altceva este sã faci teatru în Capitalã, acolo unde, în aceste timpuri de
crizã, existã totuşi un segment al societãţii ce îşi permite, financiar
vorbind, sã aloce o sumã pentru culturã, şi altceva este un teatru de provincie
ce trebuie sã lupte din greu pentru publicul fiecãrui spectacol. Este dificil
sã inovezi în permanenţã, sã cauţi soluţii regizorale inedite, sã rupi gura
târgului la fiecare reprezentaţie, iertatã-mi fie expresia. Logica m-a fãcut sã
vãd adevãrata problemã. Indiferent cã funcţionezi într-un oraş cu 250000 de
locuitori sau într-unul cu douã milioane, problema este aceeaşi şi nu este
neapãrat financiarã.
Teatrul Evreiesc de Stat are o tradiţie
de aproape 130 de ani. A fost inaugurat la 19 august 1876, la Iaşi, în vestita
grădină de vară “Pomul verde”, când artistul şi scriitorul Avram Goldfaden
(1840-1908) a pus bazele celui dintâi teatru evreiesc profesionist din lume şi este
singurul ansamblu de acest gen cu existenţa neîntreruptã. In acest caz vârsta
înaintatã devine un atuu, limba idiş este departe de a fi un obstacol, iar
mijloacele moderne nu sunt deloc strãine punerii în scenã. In present spectacolele
pot fi subtitrate în românã sau englezã, mesajele pot fi transmise şi prin dans
sau prin montaje video.
Teatrul
Evreiesc este mai degrabã cosmopolit prin intenţii şi publicul-ţintã. Din 1948 când a devenit instituţie de stat se poate lãuda
cu un numãr de 200 de premiere, adaptãri ale unor opere din literatura idiş,
dar şi din lume, fiind scenã pentru jocul actoricesc al unor mari artişti - Sevilla Pastor,
Beniamin Sadigursky, Dina König, Lia König, Mauriciu Sekler, Isac Havis, Samuel
Fischler, Mano Rippel, Benno Popliker, Seidy Glück, Sonia Gurman. Tradiţia este
continuatã astãzi de nume la fel de sonore - Leonie Waldman-Eliad, Rudy
Rosenfeld, Theodor Danetti, Maia Morgenstern, lor adăugându-li-se Roxana
Guttman, Nicolae Călugăriţa, Andrei Finţi, Boris Petroff, Cornel Ciupercescu,
Eugenia Balaure, Natalie Ester, Geni Brenda, Mihai Ciucă, Luana Stoica, Mircea Drîmbăreanu,
Marius Călugăriţa.
Teatrul
Evreiesc este pur şi simplu un exemplu de supravieţuire şi de adaptabilitate, a
gãzduit festivaluri, a fãcut turnee, a realizat specatcole în coproducţie, este
greu sã-ţi imaginezi cã un astfel de mastodont cultural poate avea şi greutãţi.
Si totuşi…In luna februarie a acestui an echipa de actori, in frunte cu
directorul Maia Morgenstern , a
susţinut un spectacol altfel, în aer liber, în frig, în scopul sensibilizãrii
opiniei publice cu privire la situaţia dezastruoasã a clãdirii teatrului.
Clãdirea monument va fi supusã unor lucrãri ample de renovare, motiv pentru
care spectacolele vor fi derulate prin alte pãrţi. Ii va ştirbi acest lucru cu
ceva prestigiul? Sunt sigurã cã nu.
Dar
prestigiul singur nu pare sã acţioneze asupra tinerei generaţii. O parte dintre
tineri cred cã teatrul este pentru persoane în vârstã, iar alţii sunt convinşi
cã este pentru persoane cu un anumit grad de culturã. Spiritul rebel al
adolescenţei nu pare sã se împace cu nici una dintre aceste categorii. Si aleg
cinematograful. Este mai familiar, mai intim. Si implicã mai puţinã concentrare
din partea publicului. Dar şi o mare dozã de singurãtate!
Spaţiul media este ocupat vertiginos de filme 3D,
laptopuri, eBook-uri, smartphone-uri, tablete, adicã device-uri ce concureazã
serios mijloacele tradiţionale de transmitere a culturii. Din urmã vine la fel
de vertiginos o generaţie crescutã în acest nou tip de culturã digitalã,
învãţatã sã primeascã mult şi spectaculos, stând pe canapea acasã, nu
deplasându-se la un spectacol clasic. Entertainment-ul este livrat ieftin, în
emisiuni televizate cu protagonişti amatori, de tipul reality-show-urilor. Avem
tendinţa de a-i blama pe cei tineri. De ce nu vor sã meargã la teatru? Pãi, cu
atâtea alegeri la dispoziţie, este clar cã se vor îndrepta întotdeauna spre
combinaţia de tehnologie care îi satisface cel mai mult. Teatrul ar trebui
redefinit astfel încât sã devinã atractiv şi accesibil celor sub 30 de ani. Ar
trebui reinventat ca materie de şcoalã, astfel încât sã facã parte din cultura
generalã, la fel ca istoria şi geografia. Ar trebui scrise scenarii dupã
Shakespeare, pe înţelesul celor mici. Dau un exemplu!
O
societate care nu îşi expune copiii la muzicã şi artã nu va avea mai târziu
nici artişti, nici audienţa potrivitã actului artistic. Probabil viitorul va fi
al companiilor mici, dispuse sã se deplaseze în sânul comunitãţilor locale
pentru susţinerea unor programe în unitãţile de învãţãmânt. Sã ne amintim
faptul cã grecii şi mai târziu elisabetanii obişnuiau sã susţinã reprezentaţii
în aceeaşi camera cu spectatorii, discutând cu aceştia. Nu existau scenã şi
salã, cele douã spaţii nu erau separate. Rezultatul era sentimentul tuturor cã
au participat la actul artistic, cã au contribuit împreunã la ceva…Acest lucru
întãrea comunitatea!
Cum
vãd eu viitorul în teatru? Vãd o combinaţie de efecte vizuale, interacţiuni cu
spectatorii, poveşti spuse în spaţii non-conformiste, scenarii personalizate pe
vârste sau bagaj de culturã, un grad avansat de improvizaţie. Teatrul va trebui
sã înghitã şi sã digere toatã evoluţia din jur dacã vrea sã câştige bãtãlia cu
tehnologia. Dar va trebui sã dovedeascã mai întâi cã este indispensabil dezvoltãrii
unei societãţi sãnãtoase, cã poate cataliza aceastã societate, cã poate aduna
la un loc cei mai diferiţi indivizi, cã poate rezolva probleme sau conflicte.
Acest articol participa la Spring SuperBlog 2014
Am văzut un astfel de spectacol în Bucureşti, unul din primele ale teatrului Masca! :)
RăspundețiȘtergereEsti un fericit, eu am fost acum multi , multi ani in Bucuresti pentru teatru!
ȘtergereInteresant! Succes cu SuperBlogul! :D
RăspundețiȘtergereMultumesc!
Ștergere